מבוא

עמוד:2

משמעויות סמליות . ביטויים אלה , יש שהם תמצית ציורית של רעיון , ויש שהם מופיעים בשלל וריאציות כנוסחאות או כמטבעות לשון . כל אלה משמשים כלי המספק אחיזה במציאות המבוקשת . אלה הם צירופים מילוליים , שבתודעתו של המאמין הם טעונים במידה כזאת , שעצם הגייתם מאפשרת את ביטול המצב השלילי והתגלות נוכחותו המומחשת של המצב הרצוי . זהו , למשל , תפקידם ועצם מהותם של ביטויי ההסתופפות בבית ה ' . מעיקרם ביטויים אלה הם תמצית רעיונית של זכאות לחסות ולהגנה אלוהית , המוקנית מכוחה של העמידה בתנאי חפותו וניקיון כפיו של המתפלל . מבחר התיאורים והניסוחים הכרוכים בכך ממחישים את הניואנסים השונים של החוויות הכרוכות בנושא זה . במרכזו של עיון זה עומדת השאלה : מה חווה העותר , היינו מה משמעותם של הדברים שהמחבר שם בפיו ? ואולם , כאשר אנו מדברים על משמעות , עלינו להרחיב את תחומי הפשט , לחרוג ממובנן המילולי של מילים ומטבעות לשון , לעתים אף מעבר לשימושה הרווח של לשון פיגורטיבית . חריגה זו נדרשת לא רק משום שהמזמורים לסוגיהם השונים היו מקדמת דנא חלק בלתי נפרד מטקסי הפולחן ונעשו למרכיב מרכזי במערכת התפילות היום › יומיות והחגיגיות , ולא רק משום שנעשו במהלך הדורות כלי ביטוי לרחשי לבו של הפרט , בסיטואציות פרטיות ובסיטואציות ציבוריות . מניתוח המזמורים עולה כי מלכתחילה , ככל הנראה , לא הצטמצם המחבר בסיכום תיאורי של סיטואציה היסטורית מסוימת , אלא ראה לנגד עיניו את מה שעשויה סיטואציה כזאת לייצג בעיניו של מי שהיה רחוק ממנה בזמן ובמרחב . על כן , ראוי לתפוס חלק ניכר מן הביטויים במזמורים כמטונימיות , היינו כביטויי תמורה מייצגים . לפיכך נראה כי תפיסתם של אמצעי תיאור כביטויים מייצגים , מחייבת הליכה על חבל דק שבין היצמדות לפשוטו של הכתוב ובין ההפלגה אל משמעויות מטפוריות ואלגוריסטיות . הזהירות בעניין זה מחייבת לנסות ולחשוף את הסיטואציה הייחודית או אף ההיסטורית המשתקפת במזמור , עד כמה שהדבר אפשרי . אמנם , המצבים ההיסטוריים וכן קביעת זמנם של מזמורים מסוימים אינם עומדים במרכז חיבור זה , אבל ההבחנה בייחודה של סיטואציה מסוימת , על פי הביטויים המרכיבים את התיאור , תסייע להימנע מגלישה אל אסוציאטיביות חופשית ופרועה . 2 לעיון זה , אני בוחר בהגדרה הכוללנית של לשון פיגורטיבית , כלשון המשתמשת במילים ובצירופי ביטויים שלא בהוראתם המילונית הרווחת . ראו לעומת זאת את הגדרת הערך " לשון ציורית ; לשון פיגוראטיבית " אצל : ריבלין , מונחון לספרות , עמ' . 30

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר