מבוא

עמוד:14

על פיקדונות ( שלא פורסם ) . החיבור המקיף ביותר , וכנראה המאוחר ביותר בתחומי הלכה אלה הוא ' כתאב אלשהאדאת ואלות ' איק ' ( ספר העדויות והשטרות , ; 926 עתידה להתפרסם מהדורתם של מ ' בן – ששון וי ' ברודי ) . התבנית והנושא של חיבור זה אומצו על ידי גאונים אחרים בערבית – יהודית , ועל ידי מחברי ספרים עבריים על שטרות ( תעודות משפטיות ) באירופה הנוצרית . בתחום דיני פולחן , חלקים נרחבים מהחיבור על טריפות ( מאכלות אסורות , הלכות שחיטה וכד ' ) שרדו . בסוגת המונוגרפיות ההלכתיות בערבית – יהודית , הלכו בעקבות רס " ג , וכנראה אף עלו עליו , הגאונים רב שמואל בן חופני ורב האי . שני חיבורים הלכתיים חשובים ביותר אינם שייכים לסוגת המונוגרפיות במובן המצומצם של המילה : ( א ) ' ספר המצוות ' : בחיבור זה רס " ג מונה את תרי " ג המצוות , עם מקורותיהן ( או אסמכתאותיהן ) בתורה , ולעתים מפרט את אופן קיומן . רשימות שכאלה חוברו לעתים בצורה של פיוטים שנאמרו על פי רוב בחג השבועות . רס "ג עצמו חיבר יותר מפיוט אחד שכזה ( פורסם על – ידי ller ü , 1897 , J . M בחיבורו של דרנבורג , , esOeuvr Completes כרך ; 9 אחרים פורסמו ב ' סידור ' , ראו להלן ) . החידוש שבחיבור היה הפרוזה הערבית שלו , הקדמתו השיטתית ( כולל דיון בתפיסת המצוות האלוהיות , הסיווג למצוות שכליות ושמעיות , והמתודולוגיה של החיבור ) , והסיווג של כל המצוות לעשרים ושש קטגוריות ( תחילת החיבור פורסמה על ידי בנעט ב 'ספר רס " ג ' , ; 1943 החיבור כולו נמצא כעת בהכנה לפרסום ) . ( ב ) קובץ הלכות , מנהגים וטקסי תפילה , הידוע כ ' סידור רס " ג ' ( פורסם על ידי דוידסון , אסף ויואל , , 1941 עם תרגום עברי לחלקים הערביים ) . החיבור נפתח בהקדמה הכוללת דיון ארוך במושג התפילה ובחיובה . לאחר מכן מסודרים חלקים שיטתיים של תפילת היחיד , התפילה בציבור , ובמועדים המיוחדים ( שבתות , חגים , ראשי חודשים , וצומות ) . ההלכות וההוראות הן בערבית – יהודית ( וכוללים הערות רבות על המנהגים והטקסים הנוהגים במועדים בנוסף לתפילה ) , ואחריהן באים הטקסטים העבריים של התפילות . ישנם רק פיוטים מעטים ( ובתוכם כמה פיוטים של רס " ג עצמו , ראו להלן ) שאינם חלק מתפילות הקבע , על פי נוסח התפילה הבבלי . רס " ג חיבר גם פירוש למשנה , אולי הראשון מסוגו . הדגש בחיבור זה הוא מילוני . הקטעים ששרדו ממנו דומים לרוב לגלוסרים קדומים למקרא בערבית – יהודית . רוב תשובותיו של רס " ג בערבית – יהודית שרדו בתרגומים עבריים מימי הביניים , ונכללות באסופות של תשובות הגאונים . . 3 פילוסופיה רס " ג לא היה הפילוסוף היהודי הראשון בימי הביניים , אך הוא היה בוודאי אחד ההוגים המשפיעים ביותר בתולדות הפילוסופיה היהודית . הוא היה הראשון מהממסד הרבני שהרים תרומה משמעותית מאוד לפילוסופיה הדתית , או במילים האחרות , שהציג את

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר