מבוא

עמוד:13

נראה שרס " ג התחיל את מפעלו הפרשני עוד בהיותו במצרים , והמשיך לעסוק בו כמעט עד סוף ימיו . נוסחים מלאים של התרגום והפירוש למשלי ואיוב , ותרגום מלא של ישעיה עם קטעים מהפירוש פורסמו על ידי דרנבורג ( , esOeuvr Completes כרכים , 6 , 5 , 3 , ( 1899 - 1894 שני הראשונים ותהלים פורסמו גם על ידי קאפח ( , ( 1976 - 1966 וישעיה פורסם שוב על ידי רצהבי ( . ( 1994 תרגום אנגלי של הפירוש לאיוב פורסם על ידי גודמן ( . ( 1988 הפרסום האחרון של הקטעים ששרדו מהתרגום והפירוש לדניאל הוא של קאפח ( . ( 1981 מהפירושים לחמש המגילות זוהו ותורגמו עד כה רק קטעים . המהדורה הראשונה של התרגום לתורה היתה התרגום הרב לשוני של קושטא ( המכונה בספרות המחקרית . ( 1562 , Constantinople Polyglot מהדורה ביקורתית פורסמה על ידי דרנבורג ( , esOeuvr Completes כרך . ( 1893 , 1 מהדורות המבוססות על כתבי יד תימניים פורסמו בירושלים ( . ( 1960 , 1894 קאפח פרסם תרגום של חמש המגילות ( ; 1962 הפירושים הנכללים בכרך זה אינם של רס " ג ) . צוקר פרסם את ההקדמה לתורה , וקטעים ששרדו מהפירוש לחלק הראשון של בראשית ( , ( 1984 ורצהבי פרסם קטעים ארוכים של הפירוש לשמות , בעיקר לחלק השני ( פרקים כא - מ , . ( 1998 קטעים אחרים פורסמו במאמרים מדעיים , אך רבים אחרים ממתינים לפרסום . קטעים מגרסאות שונות ( קיצורים , הרחבות ) של פירושי רס " ג לתורה נמצאים באוספים של כתבי יד . מספר פירושים בעברית ( למשל לדניאל , שיר השירים , קהלת ) ובערבית – יהודית ( לעשרת הדברות ) יוחסו לרס " ג ואינם שלו . . 2 הלכה חלק ניכר מחיבורי ההלכה של רס " ג ששרדו נמצאים עדיין בכתבי יד , רבים מהם בקטעי גניזה . רס " ג היה חדשן בתחום זה כמו באחרים . חיבוריו ההלכתיים , כמו כל יצירתו שבפרוזה , כתובים בערבית – יהודית ( לפני רס " ג ידוע רק תקדים אחד לחיבורים הלכתיים בערבית – יהודית , תרגום אלמוני ל " הלכות פסוקות " ); הוא היה המחבר היהודי הראשון שכתב מונוגרפיות הלכתיות ( דיונים שיטתיים בנושא הלכתי מסוים , שבהם כל החומר התלמודי הרלבנטי מאורגן מחדש ומוצג ברצף מסודר של פרקים ); היסודות העיוניים של הנושא והמתודולוגיה של הדיון נדונים בהקדמה . כמו בחיבורים אחרים , תכונות אלה הפכו למאפיינים של יצירתו של רס " ג . נראה שכל המונוגרפיות החדשניות האלה נכתבו בשנות העשרים של המאה העשירית , והן מתבססות בעיקר על מקורות תלמודיים , ובפרט על התלמוד הבבלי . אולם , בשונה מהגאונים הבבליים שקדמו לו , רס " ג שילב את התלמוד הירושלמי כמקור לגיטימי לפסיקות הלכתיות . כמה מהמונוגרפיות ההלכתיות של רס " ג ששרדו עוסקות בתחומים של דיני ממונות וסדרי הדין . מתוכן אפשר לציין את ספר הירושות ( גרסה מקוצרת פורסמה על – ידי ller ü , 1897 , J . M בסדרה של דרנבורג , , esOeuvr Completes כרך , ( 9 וחיבור

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר