מבוא

עמוד:11

היתה הצלחה חסרת תקדים למי שהיה זר לחלוטין , הן מבחינה גיאוגרפית והן מבחינה חברתית , הצלחה שהיתה קשורה כנראה לאישיותו המרשימה והנמרצת . אולם , אופיו הבלתי מתפשר הוביל אותו למחלוקת חריפה עם דוד בן זכאי עצמו כמה שנים לאחר מכן . העילה המוצהרת היתה סירובו של רס " ג לאשר החלטה הלכתית של ראש הגולה בהידיינות ממונית . דוד בן זכאי החליט להעביר את רס " ג מתפקידו ולמנות במקומו חכם צעיר ; רס " ג ניסה להשיב מלחמה על ידי הדחת ראש הגולה ומינויו של אחיו במקומו . במהלך הסכסוך נאלץ רס " ג להסתתר למשך כמה שנים . לבסוף , כמה נכבדים בגדאדים הצליחו ליישב את הסכסוך ורס " ג הוחזר על כנו כגאון , והחזיק במשרתו עד לפטירתו בכ " ו באייר 1253 לשטרות ( 16 במאי , ( 942 כשהוא כמעט בן שישים , לפי עדותם של בניו . כבר מגיל צעיר , ולאורך כל שנות מעורבותו בענייני הציבור , רס " ג עסק גם בפעילות ספרותית מרוכזת . אפשר לראות בו חלוץ יוצא דופן בכמה מובנים . אמנם הוא לא היה הראשון שכתב כמעט את כל חיבורי הפרוזה שלו בערבית–יהודית , אך הוא היה הראשון שהכניס את הערבית אל השיח של האליטה הרבנית , וכך נתן לשימוש בערבית את הלגיטימציה של הממסד הרבני . בדרך זו הוא הפך את המסורות והמקורות היהודיים הקלאסיים לנגישים לקוראים יהודים משכילים שהיו מעורים בתרבות הערבית יותר מאשר בעברית . הישג חשוב במיוחד בהקשר זה הוא הסטנדרטיזציה של הכתיב בערבית – היהודית באמצעות תרגומיו לספרי המקרא . יתר על כן , רס " ג היה הסופר היהודי הראשון שכתב חיבורים ששיקפו בבירור את אישיותו , כשהוא הולך בעקבות התבנית של הספרות הערבית . הוא אימץ גם את המבנה של חיבורים ערביים , בייחוד בכך שהוא כלל בכל חיבוריו הקדמות עיוניות שיטתיות . ייתכן שמקורו של מאפיין זה בדגמים נוצריים קודמים . חשוב ביותר לציין , שהודות לבקיאותו הנרחבת והעמוקה במסורת היהודית , היכרותו הטובה עם המדע והפילוסופיה בני זמנו , שכלו החריף ומרצו הבלתי נלאה , רס " ג יצר יצירה מגוונת באופן יוצא דופן וחסר תקדים , שהקיפה מספר תחומים , שרובם היו חדשים , או כמעט חדשים , בתרבות היהודית : פרשנות מקרא שיטתית , מונוגרפיות הלכתיות , פילוסופיה דתית , בלשנות עברית שיטתית . למרות החידוש של חיבוריו בתחומי ידע אלה , הם ספוגים כולם באופן עמוק במסורת הרבנית , שאותה הם מתאימים לשפה , למושגים ולסוגות בני הזמן . על זאת יש להוסיף את תרומתו החשובה ( והחדשנית הן בצורה הן בתוכן ) לפיוט , ואת חיבוריו הפולמוסיים , שחלקם נכתבו בעברית בחרוזים , וחלקם בפרוזה ערבית . ליצירה זו בכללותה היתה השפעה מעצבת ומתמשכת על התרבות היהודית . כל חיבוריו של רס " ג משלבים את שאיפתו לשלמות עיונית , יחד עם רגישותו להנהגה הקהילתית ואחריותו .

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר