מבוא

עמוד:10

מבוא סעדיה בן יוסף , גדול החכמים והמנהיגים היהודיים בתקופת הגאונים המאוחרת , נולד בשנת 882 בדלאץ , במחוז פיום שבמצרים ( שעל שמו הוא נקרא לרוב אלפיומי ) . הוא החל ללמוד את המקורות היהודיים , מדעים כללים ופילוסופיה עוד בהיותו במצרים , בסביבות שנת ; 900 עד שנה זו כבר התכתב עם הפילוסוף והרופא יצחק ישראלי מקירואן . לקראת סוף העשור הראשון של המאה העשירית הוא נסע ממצרים לארץ ישראל , ככל הנראה לטבריה , מקום מושבה של הישיבה הארץ ישראלית , שבה הצטרפו אליו לאחר מכן אשתו וילדיו . בטבריה הוא למד בעיון את מנהגי המקום , ואת מסורת הלשון והמסורה הארץ ישראלית . המחבר הערבי אלמסעודי מציין שרס " ג למד שם עם אבּו כּת ' יר יחיא אבן זכּריא אלכּאתבּ ( בערבית הסופר או המזכיר ) מטבריה . לאחר מכן הוא עבר לסוריה ( כנראה לחלבּ ) לפרק זמן לא ידוע , ולבסוף התיישב , לפני שנת , 921 בבגדאד . בתקופה זו הוא חיבר שני חיבורים חשובים : ה ' אגרון ' וחיבור פולמוסי נגד ענן ( ראו להלן ) . בין השנים 923 - 921 רס " ג פתח במחלוקת חריפה בין אהרן בן מאיר , ראש הישיבה הארץ ישראלית , ומנהיגי הקהילות בבבל ( עראק ) בעניין קביעת הלוח של השנה העברית ד ' תרפ " ב ( . ( 921 / 22 במחלוקת זו עתיד היה רס " ג למלא מקום מרכזי . לכאורה עסקה המחלוקת בעניינים טכניים , אך הסוגיה האמתית היתה האם הישיבה הארץ ישראלית תוכל להמשיך ולהיות הסמכות העליונה לגבי לוח השנה בעולם היהודי . בסופו של דבר ניצחה העמדה הבבלית , במידה רבה הודות למעורבותו של רס " ג , והיכרותו המעמיקה עם שיטת חישוב הלוח , שאפשרה לו לנסח בסיס עיוני מוצק לעמדה הבבלית . לניצחון הבבלי , ולחלקו של רס " ג בניצחון זה , היו השלכות מרחיקות לכת . ניצחון זה היה אמצעי חשוב בביסוס הסמכות של התלמוד הבבלי והמנהג הבבלי כנגד המסורת הארץ ישראלית , והוא סלל את דרכו של רס " ג אל האליטה של ההנהגה היהודית הבבלית , מכיוון שהוא התיידד עם כמה אנשי עסקים עשירים , שהיו בעלי קשרים טובים עם חצר הכ ' ליף . תחילה הוא מונה ל ' אלוף ' של הישיבה ( כנראה פומבדיתא ) . לאחר מכן , בשנת , 928 מינה אותו ראש הגולה דוד בן זכאי לגאון ( ראש ) ישיבת סורא המחודשת . זו

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר