נקודות מפגש

עמוד:13

נקודות מפגש בנקודת המפגש בין רגישות לתבונה היבטים באמנות סלובנית עכשווית בראנה קוֹביץ' סצנת האמנות בסלובניה היא סצנה ערה ומורכבת למדיי , אף שהיא מוכרת אך בקושי אפילו בתחומי אירופה . אחת הסיבות לכך היא היעדרה של רשת גלריות מקומית ושוק אמנות כמעט בלתי קיים , במיוחד בעקבות המשבר הכלכלי , שהגיע לשיאו בשנת . 2008 אך כל אלה לא הצליחו לעצור את האמנים מליצור , ומעשה היצירה נמשך , בין השאר בסיוע ממשלתי ובתמיכה מצד קהילות מקומיות , בדמות מלגות , תכניות שהייה לאמנים ושאר הטבות , לרבות לימודי המשך בחו " ל ומענקי נסיעה שונים . בד בבד , האמנים הסלובניים מקפידים להתעדכן בכל הנוגע לשדה האמנות הבינלאומי ולאירועים המתרחשים בו . הם עוקבים אחר תערוכות חשובות , ביאנלות וירידי אמנות בכל רחבי אירופה ולעתים גם מחוצה לה , ומחפשים נקודות השקה בין עבודתם לבין המתרחש במקומות אחרים בעולם . מאז שנות ה - 60 המאוחרות של המאה ה -20 החלה האמנות הסלובנית לנהל דיאלוג עדכני עם מגמות ועם זרמים בינלאומיים . עם זאת , האמנים ממשיכים להתייחס באופן ספציפי להיסטוריה הסלובנית ולאופני המבע שלה . התפתחות זו התרחשה במקביל לנטייה הגלובלית לדה-מטריאליזציה של אובייקט האמנות תחת דגלי המינימליזם , הקונספטואליזם , אמנות הגוף , המיצג והטכנולוגיות החדשות ( למשל וידיאו ) . היא הובילה , בין השאר , לבחינה מחודשת ואינטנסיבית של המדיומים המסורתיים יותר , כגון ציור , הדפס ופיסול . מהלך זה הוביל להתפתחות פואטיקות אישיות ואידיולקטים שונים , והציב אמנים פרטניים , לא כנציגיה של קבוצה או של אסכולה מסוימת , אלא , בראש ובראשונה , כאינדיבידואלים המבקשים אותנטיות ומימוש עצמי . מיקומה הגיאוגרפי של סלובניה בין מזרח למערב , בין מרכז אירופה לים התיכון , משתקף בבירור בתרבותה , בכלל זה באמנות החזותית . עובדת הימצאותה על צומת דרכים ניכרה אולי יותר בעבר , אך מוסיפה להתגלם בהיבטים שונים של אמנות עכשווית גם כיום . בתערוכה הנוכחית , ניתן לזהות את מגוון השפות ואופני הביטוי הנובעים מקריאות שונות של המורשת ההיסטורית ושל המציאות העכשווית כשדה פתוח הן לייצוג והן לפרשנות של נושאים הראויים , לדעת האמנים , לתשומת לבם . האמנים קוראים תיגר על מסורת המודרניזם , בעוד שתהיות פוסט - מודרניות זוכות להתייחסות אישית מובהקת . נקודות המפגש בין רעיונות , פתרונות פורמליים ונושאים ניכרות בעבודותיהם של האמנים הסלובניים המשתתפים כפרט מתוך שלם או כחלקיק קטן בגוף יצירה מורכב בהרבה , המאפיין את סצנת האמנות הלאומית בסלובניה . הרגש מעומת עם צו ההיגיון , המחווה הספונטנית ניצבת מול נוקדנות גיאומטרית , פני שטח צבעוניים מבקשים למצוא איזון עם מבנים מונוכרומטיים משהו , קווי הפיגורות האילוזיוניסטיות מצטרפים למשחק נמרץ עם הקונסטרוקציות המדויקות של מורשת האמנות הקינטית ושל האופ - ארט . כך , למשל , בציוריה של בטי בריצל מזהה הצופה את נטייתה של האמנית לנתח את היחסים שבין צבע לצורה

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר