פתח דבר

עמוד:9

פתח דבר מאת נסים דיין פרופ ' ירון זליכה מוכר בציבור כאחד הכלכלנים החשובים בישראל , שהתמנה בגיל צעיר מאוד לחשב הכללי של משרד האוצר . הספר שלפנינו מפנה זרקור אל פן פחות ידוע באישיותו של זליכה : איש אשכולות ספוג בתרבות ובידע , ובקיא בהיסטוריה של הקולנוע . מהמבוא שכתב לספר עולה שהמאמרים המתפרסמים כאן נכתבו בעקבות הרצאות שנשא בפני סטודנטים , שאינם בהכרח תלמידי קולנוע . זליכה פורש לפני הקורא פנורמה רחבה של סרטים ויוצרים שונים , רובם מהפנתיאון העולמי של הקולנוע . למראית עין נדמה שסדר המאמרים המתפרסמים בספר הוא מקרי או שרירותי . אבל עיון מעמיק יותר מעיד שלזליכה השקפת עולם בהירה ומנומקת , אותה הוא מביא לידי ביטוי באמצעות הסרטים שבחר לכתוב עליהם ובסדר שקבע להם בספר . ירון זליכה הוא חובב קולנוע מושבע . את הסרטים שבחר הוא סוקר ומנתח בהקשר של אמנויות אחרות , כמו ספרות , שירה , תיאטרון , אמנות פלסטית וגם מול דיסציפלינות אחרות , כמו פילוסופיה , פיזיקה , פסיכולוגיה , מרקסיזם , פאשיזם , ומקורות עבריים , כמו התנ "ך והתלמוד - כשמעל כל אלה מרחפת רוחו הסוערת של הכותב , שהוא כלכלן בעל עמדה חברתית ברורה , לוחם בשחיתות , חסר פשרות מול יריביו , כשם שהוא אנושי ורחום כלפי הציבור הישראלי הרחב . בספר שלפנינו הוא מפליג אל מחוזות שאינם מקובלים בדרך כלל אצל חוקרי קולנוע ישראלים , ואולי גם זרים . השקפת עולמו החברתית נגלית מדי פעם בהתייחסותו לסרטים מסוימים , אבל אהבתו לקולנוע והידע הרחב שלו בתחום זה מאפשרים לו ולנו לבחון במבט אחר - לא פעם מפתיע מאוד - סרטים קלאסיים שהם נכסי צאן ברזל של אמנות

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר