יסודות מודל "מנחים ביחסים"

עמוד:8

יסודות מודל "מנחים ביחסים" באחד הימים חזרה בתי מבית הספר והסתובבה בבית בחוסר מנוחה , לא מוצאת את מקומה , פותחת וסוגרת ארונות , מחפשת דבר מה בקדחתנות , מתייפחת ונאנחת . הנחתי מיד שמצב רוחה הושפע מהמבחן שהיה לה באותו בוקר , ולכן שאלתי אותה בקול רך : " האם לא הלך לך טוב במבחן היום ? אל תדאגי , יהיו לך הזדמנויות לשפר " ... היא הסתכלה בי במבט שפירשתי כעל סף דמעות , ולפתע החלה " לשאוג" בקול גדול : " מבחנים זה כל מה שבראש שלך ! למי אכפת מזה בכלל " !!! לאור התגובה המפתיעה מצאתי את עצמי עונה לה בכעס : " אולי אם היית לומדת אתמול במקום לבלות שעות עם החברות שלך , לא היית מגיעה למצב הזה " ! מה שמהר מאוד הוביל לטריקת דלת חדרה בפני ... כל אותו הערב ניסיתי לחשוב מה קרה שם , למה תגובתה הפתיעה אותי , ולמה הגבתי באופן כזה . לאחר שעות של מחשבות המתגלגלות במוחי , הסתדרו להן מחשבותיי הטועות לגבי הסיטואציה לכדי תובנה : בעת אירוע מתרחשים בכל אדם בו-זמנית שלושה תהליכים : . 1 תהליך חישתי - תחושה גופנית הנקלטת על ידי איברי חישה פנימיים וחיצוניים ומתורגמת על ידי המוח לתחושה . . 2 תהליך מחשבתי - מחשבות ו"דיאלוג פנימי" המתהווים במוח . . 3 תהליך רגשי - רגשות המתעוררים בעקבות אירועים . יש קשר הדוק בין שלושת התהליכים : אירוע נקלט על ידי החושים , מעורר מחשבה ו / או רגש פנימיים ולעתים אף תגובה חיצונית . ברוב המקרים מתרחש התהליך ללא מודעות , באופן אוטומטי . לדוגמה : אני עומד להרצות בפני קהל רחב . כבר בכניסה לאולם אני חש כי הדופק

אוריון הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר