קשרי משפחה ובית ספר: תלמידים בעלי צרכים מיוחדים ותלמידים בסיכון

עמוד:106

מתבגרים הסובלים מהפרעות קשב והיפראקטיביות מתבגרים הסובלים מהפרעות קשב והיפראקטיביות ( ADHD ) מהווים את הקבוצה הגדולה ביותר של תלמידים מאתגרים ( כ ; 10 % חוזר משרד הבריאות , . ( 2010 הסיבות המשוערות להופעת ההפרעה הן גנטיות , אורגניות וסביבתיות ( Barke-Sonuga & Halperin , 2010 ) ושכיחותה גדולה יותר אצל בנים . קבוצה זו מהווה אתגר משמעותי לבית הספר בשל הבעייתיות הרב גונית שלה הכוללת הישגים אקדמיים נמוכים , הפרעות רגשיות , קשיים חברתיים ובעיות התנהגות . ההישגים האקדמיים של ילדים הסובלים מהפרעת קשב והיפראקטיביות נמוכים בהשוואה לבני גילם הנורמטיביים ואף בהשוואה לילדים הסובלים רק מהפרעות התנהגות ( ללא הפרעת קשב ) . ( Barkly , 2006 ) המורים מגדירים אותם כבעלי רמת ידע נמוכה , בעלי חסר במיומנויות למידה ובעלי מוטיבציה נמוכה , בהשוואה לבני כיתתם McConaughy et al ., ) . ( 2011 הקושי שלהם לשבת בשקט , לעקוב אחר הוראות , לארגן את העבודה ולסיים משימות משפיע על תפקודם האקדמי ומהווה גורם סיכון לנשירה מבית הספר . ( Barkly , 2006 ) לקשיים הלימודיים מתלוות לעתים תחושות של אכזבה עצמית , תסכול , אשמה , כעס , ייאוש , וחוסר אונים . יכולת נמוכה לווסת רגשות מובילה ילדים אלו לחרדה ולדיכאון Young &) ( Amarasinghe , 2010 בשכיחות גדולה יותר בהשוואה לאוכלוסייה הכללית 25 % ) לעומת . ( 10 % 5– % לרגשות אלו מתלווים קשיים חברתיים רבים . אלו נובעים מהליקויים הקוגניטיביים הגורמים לילדים תהליך של עיבוד מידע חברתי מוטה ולקוי , המקשה עליהם ליזום ולשמור על יחסים טובים ואף גורם לדחייתם החברתית . ההבנה הלקויה של מצבים חברתיים , הבדידות והדחייה החברתית ובעיקר הקושי לוויסות רגשי מובילים להתנהגות אנטי חברתית , לתוקפנות , לעבריינות ולהתמכרויות למיניהן . ( Molina et al ,. 2013 ) לבעיות של תלמידים הסובלים מהפרעות קשב והיפראקטיביות יש השפעה קשה על המשפחה . ההורים פגועים מעצם העובדה שהם מגדלים ילד שונה שאינו עונה על ציפיותיהם וציפיות החברה . הם עוברים מעין ״תהליך אבל״ ממושך , עד להשלמה רגשית . בתהליך העיבוד הרגשי ההורים עוברים מתהליך של הכחשה , דרך כעס ועוינות , בדידות רגשית ותסכול . תחושת הלחץ של ההורים גבוהה , איכות חייהם נמוכה , הם סובלים יותר מדיכאון וההורות שלהם אינה עקבית . ( Cussenet al ,. 2012 ) לקשיים שבבית נלווים לחצים מכיוון בית הספר . לעתים בית הספר הופך לחזית קרב שבה המורים וההורים נלחמים ביניהם וכל צד מצפה שהשני יתמודד עם הילד . המורים מתקשים להשתלט על התלמיד ומצפים שההורים ״יחנכו את ילדם״ , מנגד , ההורים חסרי אונים ומצפים שהמורה , שהוא איש המקצוע , יעשה את עבודתו . באופן מסורתי בית הספר הוא המטפל בקשיים הלימודיים של תלמידיו , ואכן בעקבות אבחון מקצועי בית הספר מקצה בדרך כלל שעות עזר לתלמידים אלו . אך כפי שראינו , הבעיות הנלוות לקשיים הלימודיים אף הן זקוקות להתייחסות , וגם ההורים זקוקים לסיוע רב . הטיפול השכיח המוצע לתלמידים אלו הוא תרופתי , לפעמים נלווה גם טיפול התנהגותי שמטרתו ללמד מיומנויות חברתיות ושליטה , או שילוב של טיפול תרופתי ופסיכו חינוכי .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר