מבוא ורקע עיוני

עמוד:22

שינויים פיזיולוגיים : התבגרות מינית וצמיחה פיזית הגיל שבו מתחילה ההתבגרות הפיזית משתנ ֶ ה , ותלוי בגורמים גנטיים , תזונתיים , סביבתיים ומגדריים . עם תחילת תהליך ההתבגרות מתחילות הבלוטות האנדוקריניות להפריש הורמונים הגורמים לשינויים גופניים ולהתפתחות מאפייני מין שניוניים . אצל נערות השינויים מופיעים בגיל 9-12 ואצל נערים בסביבות גיל . 13 עיקרי השינויים הפיזיים הם : עליית הגובה והמשקל : בניגוד לצמיחה בשנים הקודמות לגיל ההתבגרות , המתרחשת בצורה הדרגתית ולינארית יחסית , הצמיחה בגיל ההתבגרות מתקדמת ב״פרצי צמיחה״ , שבהם חלה עלייה מהירה בגובה ובמשקל של המתבגר או המתבגרת . בעיות אפשריות הנובעות מפרצי צמיחה אלו הן כאבי גדילה , וקושי בשליטה בגוף ( ולכן מתבגרים נראים לעתים גמלוניים ומגושמים ) ( צחורי , . ( Cromer , 2011 ; 2002 התבגרות מינית : במהלך גיל ההתבגרות חווים המתבגרים תהליך שבו הם מגיעים לבגרות מינית . הסמנים הגלויים העיקריים לתהליך זה הם שינויים במבנה הגוף וצמיחת אברי הרבייה ( החיצוניים והפנימיים , ( צמיחה של שיער במקומות חדשים , ותחילת המחזור החודשי אצל נערות . בנוסף למאפיינים החיצוניים חווים המתבגרים גם חוויות רגשיות חדשות ולא מוכרות , כגון משיכה מינית , זקפה לא רצונית ( אצל בנים , ( רצון לאונן , התאהבות ועוד . הטווח והעוצמה של רגשות אלו הם חזקים במיוחד , ולעתים קרובות מבלבלים ומפחידים את המתבגר . בהמשך נדון גם בהשלכות רגשיות וחברתיות של התפתחויות אלו . שינויים פיזיולוגיים : שינויים במבנה המוח במהלך שנות ההתבגרות עובר מוחו של המתבגר שינויים בהיקף נרחב ובקצב מהיר , שני רק להתפתחות המוח בגיל הינקות . שלא כמו בהתפתחות החלה במוח בגילים מוקדמים יותר , בגיל ההתבגרות ההתפתחות העיקרית אינה מתבטאת בגידול בכמות החומר או המוליכים העצביים במוח , אלא בשני תהליכים המתחוללים במוליכים העצביים שכבר קיימים , שינויים המאפשרים למוח להיות יעיל ומהיר יותר : התכסות המוליכים העצביים במעטה מבודד – ( Myelination ) בגיל ההתבגרות מתעבה שכבת חומצות שומן זרחניות ( ששמה מיאלין ) המכסה את המוליכים העצביים במוח . שכבה זו משמשת מעטה מבודד לסיב העצבי ( בדומה לכיסוי שעל פני חוטי חשמל . ( כך הופכים המוליכים העצביים למהירים ויעילים יותר . תהליך זה מוביל לחשיבה מהירה יותר , יעילה יותר וחדה יותר אצל המתבגר ( Johnson , 2001 ; Steinberg , 2005 ) גיזום הדחיסות הסינפטית (– Synaptic Pruning ) בתהליך זה סינפסות במוח שלא נמצאות בשימוש תכוף מתנוונות ונעלמות . במילים אחרות המוח הופך למתמחה יותר – 5 הבלוטות האנדוקריניות מפרישות הורמונים ישירות למחזור הדם של בעל החיים . לכל אחת מהן תפקיד מיוחד לה והורמונים אחרים שהיא אחראית על הפרשתם ( בלוטות אנדוקטריניות הן למשל השחלות , האשכים והלבלב . (

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר