מבוא

עמוד:8

בדיקה מחודשת של המקורות הקשורים בסוגיית התגיירות הכוזרים ( אשר שלטו באזורים הגיאוגרפיים הנזכרים , וסיפור התגיירותם אף שימש מקור למיתוסים לאומיים יהודיים ולא יהודיים ) – מעלה החוקר את השאלה האם הכוזרים אכן התגיירו . שאלה זו עומדת במרכז מאמרו בקובץ זה . סוגיית הכוזרים נבחנת גם במאמרו של א' מישייב , אך מנקודת מבט שונה לחלוטין . מישייב מצביע על תמורות בסטריאוטיפ היהודי הרווח בהיסטוריוגרפיה הסובייטית ומנתח אותו בהשתקפותו ביחסו של סטאלין אל תולדות הכוזרים . שלושה מחקרים עוסקים בתולדות קהילות קרים . הראשון הוא פרי עטו של מ' קיזילוב , אשר סוקר את תולדותיה של העדה הקרימצ'אקית ותרבותה על סמך מגוון מקורות . על הנושא הקראי כתבו ג' אחיעזר וד' שפירא אשר עוסקים בסוגיית הלאומיות היהודית ובמיתוסים לאומיים-עדתיים . ד' שפירא מנתח שיח על מוצאם של קהילות יהודים הרריים , בוכריים , גאורגיים וקראיים . ג' אחיעזר דנה בהערכת מפעלו המחקרי של הקראי א' פירקוביץ לאור התמשכלות קראי רוסיה וקשריו של פירקוביץ עם אנשי השכלה יהודית בולטים במזרח אירופה ובמערבה . מאמרה מסתמך על מגוון תעודות ארכיוניות חדשות . אנו תקווה כי קובץ זה יסייע בהפצת מורשתם התרבותית של כל העדות האלה , יעודד מחקרים נוספים בתחומים המיוצגים כאן , וישמש עוד תקדים לשיתוף פעולה פורה בין החוקרים הישראלים לבין החוקרים המייצגים את העדות הללו בארצותיהם .

הוצאת אוניברסיטת אריאל בשומרון, אריאל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר