הקדמה

מתוך:  > הדרך לשעבוד > הקדמה

עמוד:יב

להתבטלות היחיד בתוך הקולקטיב . היתה זו מערכה חרשה במאבק הרעיוני המרכזי של מאתיים השנים האחרונות במערב הדמוקרטי - מאז המהפכה הצרפתית - שהגדיר את שני המחנות הפוליטיים רעיוניים בקרב הדמוקרטיות עד היום , וביטא שתי תפישות כוללות , פילוסופיות ופוליטיות , ולא רק כלכליות . עיקר המאבק הוא בין תפישה שלטונית קולקטיביסטית אמונה בריכוז השליטה על אמצעים , בני אדם ורעיונות בידי הממשל , ואפשרות ניהולם אל עבר המסלול הטוב ביותר הקיים לבין התפישה המאמינה בשמירה על חירות הפרט , היות שלא ניתן לקבוע ולדעת מראש מהו "המסלול הטוב ביותר" עבור בני אדם , ורק החופש שלהם לבחור מאפשר למצוא את המסלול הטוב ביותר עבור הפרט והחברה גם יחד . בשנות השלושים היה נראה שהקולקטיביזם נמצא על סף ניצחונו הסופי . אפילו אלו שחונכו על ברכי תפישות שמרניות וליברליות , ובתוכם הכלכלנים הרציניים ביותר , נטו להרים ידיים ולהיסחף אחר האמונה המתפשטת בעידן המדעי קולקטיבי החדש . האישיות הבולטת ובעלת ההשפעה הרבה ביותר בזרם זה היה הכלכלן הבריטי הנודע ג ' ון מאיינארד קיינס , תוצר רב כשרון של המסורת הליברלית הקלאסית , שפנה לעבר הקולקטיביזם . עבודתו התיאורטית של קיינס הגיעה לשיאה בחיבורו "התיאוריה הכללית של תעסוקה , ריבית וכסף , " שהפך למצע הכלכלי של השמאל הדמוקרטי במאה העשרים . קיינס תיאר את תפישותיו כ " ליברליות סוציאליסטיות" כעין "ח ר שלישית" בין קפיטליזם לקומוניזם . קבוצה נבחרת של אנשי רוח וכלכלנים , ובהם האייק , ראתה בהתפשטות התפישות הקולקטיביסטיות מבית מדרשו של קיינס סכנה גדולה . הם גרסו כי אף שעל פי רוב , אנשי המחנה הקיינסיאני דבקים באמת ובתמים בעקרונות הדמוקרטיה והצדק , הרי שהמסלול הקולקטיבי שבו הם הולכים מוביל מעצם הנחות היסוד שלהם להידרדרות כלכלית ולהרחבה מתמדת של ההתערבות הממשלתית , ולהגבלה גוברת של החירות . לטווח הארור קיבל קיינס את הנחת היסוד של המרקסיזם , שלפיה לא יכול הקפיטליזם להתקיים לאורר זמן , וניסה בעיקר לפנות את מקומו באופן מסודר , בשלבים . נוכח התחזקות ההשקפות האלה במערב כולו , החליט האייק כי אינו יכול שלא לנקוט עמדה . עד אותה עת העדיף לעסוק בענייני תיאוריה כלכלית טהורה ( ובייחוד במוניטריזם , שמחקריו בנושא זה זיכו אותו בפרס נובל בכלכלה כעבור שלושים וחמש שנה . ( עד מהרה היה מעורב במאבק האינטלקטואלי על דמותם של החברה ושל הסדר החברתי , מעורבות שהוא עתיד להתמיד בה ער סוף ימיו . האייק היה בין יוזמי כינונו של פורום בינלאומי בשם "רב שיח ואלטר ליפמן , "

הוצאת שלם


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר