פתח דבר

עמוד:11

ארגונה הכלכלי ' ג . ( והן נמנה עם בכירי ענף השמידלויט , ( Schmiedclcut ) אחד משלושת הענפים המרכיבים את הקהילה / כנסייה ההוטרית . שני הענפים האחרים הם הדריוסלויט ( Danusleut ) והלררלויט . ( Lehrerleut ) השמידלויט עצמם התפלגו בשנים האחרונות . לא היה זה עניין של מה בכך "לחדור " למושבות ההוטריות . זר , ועוד מארץ נוכרייה , איננו אורח רצוי בקהילה ההוטרית . היבדלותם , המעוגנת ביסודות תיאולוגיים עמוקים , היא אחת הסיבות ליחסם המסויג לביקורי זרים . מזלי שפגישותיי הראשונות עם ההוטרים היו דווקא עם ענף השמידלויט הנחשבים לפתוחים יותר כלפי העולם החיצוני . שתי העדות האחרות קנאיות מאוד בשמירת פרטיותן ולולא עזרת חבריי ממושבות השמידלויט לא יכולתי לבקר באחת ממושבות הלררלויט . בקיץ , 2005 כשניסיתי לבקר באחת ממושבות הדריוסלויט ללא "סידור מוקדם , " הדבר לא צלח בידי . עיסוקי הנרחב בחקר ההיסטוריה של תנועת הקיבוץ הדתי ובעשייתה בהתיישבות - מחקר שסוכם בספרי תורה ועבודה בבניין הארץ - הקיבוץ הדתי בתקופת המנדט שיצא לאור בשנת 996 ו " - חידד את סקרנותי ואת העניין שגיליתי בהוטרים , כשנדמה היה לי אז שמכל התנועה הקיבוצית , ההוטרים דומים ביותר לקיבוץ הדתי . ואכן , בשלהי שנות התשעים התחלנו פרופ ' לאר ואנוכי , במחקר משווה בין השניים . בד בבד , הזמנתי את המיניסטר ג'והן הופר מג'יימס וואלי , להרצות על ההוטרים בכנס מחקרי בינלאומי על הקיבוץ הדתי שארגנתי בשלהי שנת 1999 באוניברסיטת בר אילן במלאת 65 שנים לתנועה קיבוצית זו . מאחר שהכנס התקיים ערב המילניום החדש , ביקש המיניסטר הופר להביא עמו שני מיניסטרים נוספים - המיניסטר דיוויד מנדל , ( Maendel ) העומד בראש המושבה סטרג'ן קריק ( Sturgeon Creek ) שבמניטובה והמיניסטר מייק הופר העומד בראש המושבה זומרפלד , ( Sommerfeld ) אף היא במניטובה . שתי מושבות אלו , כמו אלה שהוזכרו לעיל משתייכות כולן לענף השמידלויט . יותר משבוע שהו בביתנו שבאפרת שלושת המיניסטרים הנכבדים שאליהם נלווה ידידי פרופ ' לאר . יחד טיילנו במקומות שונים בארץ , שעליהם היה כץ , . 1996 1 לימים התברר לי כי אין זה עניין של מה בכך אצל ההוטרים להחליט לנסוע למקום כה מרוחק , גם אם מדובר בארץ הקודש . מתברר כי בענף הלררלויט ובענף הדריוסלויט הנסיעות מעבר לים אינן מקובלות , ונסיעה לישראל לא הייתה יכולה לצאת לפועל . גם אצל השמידלויט הנחשבים בתוך הקהילה ההוטרית לפתוחים ורחבי אופקים יותר , לא הייתה נסיעה כזו יכולה להתאפשר אלא אך ורק לאחר שהוגדרה כשליחות ( mission ) מבחינת הנוסעים - קרי , למילוי מטרה . המטרה הייתה לחוות חוויה רוחנית שאותה יוכלו להעביר לקהל מאמיניהם בחוזרם למושבות . כל זה התברר לי בעדות בעל-פה של אידה וולנדר מהמושבה קאסטור , ; 14 . 9 . 2005-מ המיניסטר ג ' והן הופר , המושבה גייימס וואלי , עדות בעל-פה , ; 26 . 9 . 2005 המיניסטר דיוויד מנדל , עדות בעל-פה , אותו מקום , אותו תאריך .

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר