נספח ב: תקצירי הסקירות המדעיות

עמוד:186

הקשורים לתפקוד החברתי , ובהם : תחושת שייכות וקבלה בקבוצת השווים ; ובנוסף לכך , דנה בהשפעות ההדדיות הקיימות בין התפקוד החברתי לתפקוד הלימודי שנקודת ממשק משמעותית ביניהם באה לידי ביטוי בדרכי הוראה שיתופיות שונות . נראה כי הלמידה השיתופית מאפשרת לתלמידים אימון חי בכישורים חברתיים שרכישתם אף מקדמת הישגים לימודיים . הדרך שבה מתייחסת מערכת החינוך לשונות קוגניטיבית בין הלומדים מעצבת את סביבות הלמידה ובעלת השפעה ניכרת על היבטים רגשיים , מוטיבציוניים וחברתיים שונים הקשורים ללמידה ולהישגים . בעוד שגישות שונות מדגישות את היתרונות שבשונות ובהטרוגניות ומנצלות שונות זו למען הלמידה , שיטות אחרות רואות בה חיסרון ומבקשות לצמצם אותה דרך חלוקת בתי הספר והכיתות למסלולים , הקבצות וקבוצות לפי יכולת והישגים . לפיכך , תסקרנה דרכים שונות למתן מענה לשונות קוגניטיבית , תוך העלאת סוגיות חינוכיות עקרוניות והצגת מחקרים המבססים את ההשפעות השונות שיש לגישות אלו על התלמידים . לבסוף , זיהוי של גורמים שונים העומדים בבסיס התפקוד בבית הספר כמו גם בחינה אמפירית של הקשרים ההדדיים ביניהם הם הבסיס לפיתוח דרכי התערבות שונות . לפיכך , בסקירת הקשרים השונים יוצגו מחקרים שבחנו את השפעתן של דרכי התערבות והוראה שונות על היבטים רגשיים וחברתיים ואף יוקדש פרק לתיאור דרכי התערבות ספציפיות שפותחו במהלך השנים . מהסקירה עולה כי בעוד שהתערבויות שונות מדגישות את המטרות הלימודיות ומתמקדות במתן מענה ישיר לשונות הקוגניטיבית , התערבויות אחרות מציבות מטרות לימודיות לצד מטרות בתחום הרגשי חברתי או מתמקדות באלו האחרונות בלבד . זאת , מתוך הנחת יסוד מבוססת מחקר שקידום התלמידים בתחום הזה עשוי לקדם אותם בתחום הלימודי ויותר מכך , לתרום להצלחתם ולהתפתחותם הכללית . מודלים מיטביים להתמודדות עם שונות בין תלמידים מאת פרופש יהודית דורי וד״ר זהבית כהן המושג שונות מוגדר בספרות התאורטית בשני אופנים : א ) שונות בין התלמידים בהקשר חברתי כלכלי , והתמקדות בהבדלים על בסיס יכולות לימודיות ב ) שונות בהקשר של מאפייני הלומד , שמקורם בהבדלים אישיים כגון מגדר , תכונות אישיות , מוטיבציה ללמידה , העדפות כלפי למידה , מיומנויות למידה וחשיבה . שונות בחינוך משמעה שוני ביכולות התלמידים ובהישגיהם , כלומר שילוב של שתי ההגדרות הללו . שונות בין תלמידים מתבטאת הן בהיבט דמוגרפי כגון מגדר או מוצא והן בהיבט לימודי כגון הישגים לימודיים או סגנון למידה . בסקירה הנוכחית נבחנו מודלים חינוכיים מיטביים להתמודדות מערכתית או מקומית עם שונות בין תלמידים בארץ ובעולם . מודלים אלו נותחו על

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר