נספח א: סיכומי הסיורים

עמוד:165

נספח א : סיכומי הסיורים בית חינוך ניסויי שש שנתי שרמות חפרש , קיבוץ מעברות סיכום ביקור יום ראשון , כ״ג בשבט , 3 › 2 › 2013 רקע בית החינוך הניסויי השש שנתי שרמות חפרש מונה כ 950 תלמידים . התלמידים מגיעים אליו לפי מיפוי של המועצה האזורית עמק חפר , ללא סינון מצד בית הספר . שרמת חפרש מוביל כבר 18 שנים שיטת לימוד והערכה חלופית לבחינת הבגרות . במסגרת המודל שפותח בבית הספר , בתמיכת גף ניסויים ויזמות במשרד החינוך , התלמידים לומדים חלק מיחידות הלימוד לבגרות לפי מודל שנקרא שדיאלוג יצירתיש . כיום בית הספר משמש גם מרכז הפצה של המודל לבתי ספר אחרים . שיטת הלימוד שפותחה בשרמות חפרש מבוססת על דיאלוג שמקיימים התלמידים בינם לבין עצמם וכן בינם לבין מוריהם , מומחי תוכן ומקורות מידע אחרים . המודל מושתת על ארבעה מרכיבים : עבודת חקר קבוצתית , תוצר המייצג את המסקנות והתובנות , הצגת עבודת החקר והתוצר בפני עמיתים וקהלים שונים ( כולל ההורים ) ובחינה בעל פה על ידי נציג הפיקוח על המקצוע . הדיאלוג שעורכים התלמידים הוא בהיקף של 2-1 יח״ל ומבוסס על תכנית הלימודים הרגילה . תלמידי חטיבת הביניים עורכים במהלך לימודיהם כשישה דיאלוגים ותלמידי החטיבה העליונה בין שלושה לשישה . בחטיבה העליונה , משך כל דיאלוג הוא כשלושה חודשים . בית הספר מגיש לבגרות בדרך הדיאלוג במקצועות רבים : ספרות , אזרחות , ערבית , אנגלית , גאוגרפיה , מדעי החברה , כימיה , ביולוגיה , אמנויות , תקשורת , מוזיקה , מחול , מחשבת ישראל . את ההחלטה באיזה נושא ייערך הדיאלוג מקבלים המורים , בליווי הפיקוח על המקצוע . שלבי הלימוד במודל הדיאלוג היצירתי : א . שיעור הפתיחה בכל נושא כולל את המורה , מומחים בתחום , הרצאות , סרטים , הצגות , ראיונות ועוד . כל זאת במטרה להציג את נושא הלימוד בצורה רחבה וכללית . לאחר ההצגה הכללית התלמידים מתחלקים לקבוצות של שלושה ( לפעמים לזוגות ולעתים רחוקות תלמיד עובד לבד . ( החלוקה לקבוצות היא עצמאית אך נעשית בפיקוח והנחיה של צוות החינוך . 23 הדברים מבוססים על שיחות עם מנהלת בית הספר , גבש ברוריה סלע , ועם חלק מצוות ההוראה וכן על מפגש עם תלמידי החטיבה העל יסודית וחטיבת הביניים .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר