פרק 5: שונויות קוגניטיביות ומימוש הפוטנציאל האקדמי בבית הספר

עמוד:93

האגף לחינוך על יסודי במשרד החינוך ומיושמת במספר רב של חטיבות ביניים בישראל נועדה גם היא לטפח את הרווחה הנפשית של התלמידים במשולב עם טיפוח יכולות הלימוד שלהם . התחשבות בתחומי העניין של התלמידים : בתי הספר השקיעו מאמץ רב להביא בחשבון את תחומי העניין של תלמידיהם . בקריית חינוך דרור , למשל , מוצעות 70 אפשרויות לשילוב בין מגמות . תלמידי שמשגבש יכולים לבחור את המוצר שאותו יפתחו במסגרת יזמות צעירה ותלמידי שרמות חפרש בוחרים את התוצר שאותו הם מגישים לצד עבודה עיונית המוכתבת על ידי צוות ההוראה . בבית הספר שכרמל זבולוןש פיתחו שיתוף פעולה עם מפעל שפלרםש הממוקם באחד מקיבוצי הסביבה . שיתוף הפעולה פותח לתלמידים שהלימודים העיוניים אינם מתאימים להם אפשרות להצטיין בלימודים . פדגוגיות ממוקדות תלמיד : בחמשת בתי הספר יושמו פדגוגיות המעמידות את התלמיד ובחירותיו במרכז . בשמשגבש למשל התלמיד מתנסה ביזמות החל מזיהוי צורך הקיים בחברה למוצר מסוים ועד יצירתו הלכה למעשה בקבוצה . בתיכון שהגלילש התלמידים יוזמים , מתכננים ומיישמים רעיון לשיפור החברה . בשרמות חפרש התלמיד מתנסה בתהליכי חקר בקבוצה , החל מבחירת נושא ועד להגשת העבודה והצגת תוצרי החקר . בכל בתי הספר ציינו בסיפוק כי התלמידים מתנסים בפרקטיקות חשובות ובעלות ערך להמשך חייהם וכן כי לכל תלמיד יש אפשרות לנצל את יתרונותיו בתוך התהליך הארוך שעוברת הקבוצה שהוא חלק ממנה . מודל פדגוגי נוסף מופיע אצל ינון מימון ( 1998 ) מנהל תיכון מקיף שעמל בגלילש , בטבריה . בתיכון זה עברו למודל רב תחומי ממוקד תלמיד . במקום מקצועות לימוד , מאורגנת למידת התלמידים סביב נושאים , למשל הנושא ״מנהיגות״ שהמורים הפכו למשותף למקצועות תושב״ע ותנ״ך . בבית הספר הופעלו שיטות הערכה חלופיות שתמכו ביעדים הלימודיים . דיווחים אלו תואמים את ממצאיהן של ברנע , קברמן ודורי ( 2007 ) שסקרו עמדות של מורים , מנהלים ותלמידים שהשתתפו במיזם שבגרות 2000 ש . מיזם זה בחן את האפשרות להחליף את שיטת בחינת הבגרות המסורתית ממבחן חיצוני לבחינה פנימית המיישמת שיטות הערכה חלופיות ( למשל תלקיטים . ( הכותבות מדווחות כי בעקבות אימוץ של מגוון כלי הוראה , למידה והערכה הועמקה למידת התלמידים והתפתחו מיומנויות חשובות . ההוראה במקצועות אלו הושבחה ושופר השיח הבית ספרי . העמדת הרווחה הנפשית של צוות ההוראה במרכז : בתי הספר שבהם ביקרה הוועדה הדגישו את תפישת סגל ההוראה כמשאב יקר ערך ואת החשיבות שהם רואים בהעצמתו ובשיתופו בעשייה . מנהלי בתי הספר הדגישו גם את החשיבות הרבה שבטיפוח רווחתם הנפשית של המורים . אמנם מנהלי בתי הספר מציגים רף ציפיות גבוה מצוותי החינוך שלהם , אך במקביל המנהלים מציבים גם לעצמם רף גבוה בכל הנוגע לתמיכה במורים ורעיונותיהם ובהקשבה לצורכיהם . מאמץ רב מוקדש לביסוס ושימור של יחסי האמון בינם לבין המורים ולהדגמה אישית של חזון בית הספר ודרכו . אלה באים לידי ביטוי למשל בתחושת גיבוי וביטחון , במדיניות ״דלת פתוחה״ ובעידוד המורים לפתח ולהוביל מיזמים בתוך בית הספר .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר