הקדמה

עמוד:9

התייחסות מערכתית גם מצד משרד החינוך . הפרק העוסק בשונות ברקע המשפחתי ובמיצב החברתי כלכלי דן בסוגיות שהעלה ברלינר . לבסוף , פגישה מכוננת שלישית נערכה בנימה אישית הרבה יותר עם בוגר הכיתה הניסיונית שהפעיל פרופש פרנקנשטיין בבית הספר התיכון שליד האוניברסיטה בירושלים בשנות השבעים . מטרת הפרויקט הייתה ״שיקום חשיבה חבולה״ , קרי , תיקון טעויות של חשיבה מוטת רגשות ואסוציאציות . מהסיפור האישי שלו למדו חברי הוועדה על הצלקות הרגשיות שהותירה חוויית היותו תלמיד מאותר ומתויג כ״טעון טיפוח״ הלומד בכיתה ששונה כמעט בכל מאפייניה משאר הכיתות בשכבה . הבוגר הזה אינו חולק על ההישגים הלימודיים שאליהם הגיעו הוא וחבריו לכיתה ואף זוכר לטובה את צוות ההוראה שלדבריו השקיע בו ובחבריו מעל ומעבר . יצוין גם כי יש בוגרים אחרים מאותה כיתה שאינם מרגישים כמוהו . למרות זאת הוא טוען כי המחיר הרגשי והחברתי שהלימודים בכיתה זו גבו ממנו מעמידים בסימן בשאלה את ערכו של ההישג האקדמי . המפגש הזה הציף את חשיבות הפן הרגשי חברתי הכרוך בחלוקת תלמידים לקבוצות , הקבצות והסללות , והשפיע מאוד על עיצוב המסמך כולו , במיוחד על הפרק העוסק בשונויות רגשיות חברתיות וזיקתן להישגים בלימודים . סקירות מדעיות לצורך מיפוי ובנייה של תשתית המחקר שעליה מבוסס המסמך הזמינה הוועדה ארבע סקירות מדעיות . הסקירות סייעו באיתור מחקרים ותכניות התערבות המופעלות בארץ ובמדינות שונות בעולם ובהתוודעות למדיניות של משרדי חינוך אחרים בנושא הטיפול בשונויות . אלה כותרות הסקירות ושמות מחבריהן : . 1 מה ידוע על מודלים חינוכיים מיטביים להתמודדות מערכתית או מקומית עם שונות תלמידים ? מאת יהודית דורי וזהבית כהן . . 2 איזה מענה מציעות מערכות חינוך במדינות נבחרות לאתגר השונות בין תלמידים ? מאת לילך גרינפלד יונה . . 3 ביחד או לחוד ? גישות סותרות , שונות או פשוט משלימות ? מאת ליאורה לינצשבסקי . . 4 הקשר בין מצב רגשי חברתי ובין הישגים לימודיים של תלמידי בית ספר , מאת דפנה הדר פקר . תקצירי הסקירות מופיעים בנספח בש של מסמך זה . הסקירות במלואן נגישות לציבור הרחב באתר היזמה למחקר יישומי בחינוך , בלשונית שחומרי רקעש . יום עיון חודשים אחדים אחרי שהחלה את עבודתה קיימה הוועדה לציבור הרחב יום עיון שכותרתו שהתמודדות עם שונויות בין תלמידים במערכת החינוך בישראלש . יום העיון הפגיש בין אנשי

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר