מבוא: לאור הדברים

עמוד:15

מבוא : לאור הדברים א י ה ל ו ר י א התערוכה " Luma " פותחת סדרה של תערוכות נושא , המשקפות את עניינו המובהק של מכון שפילמן לצילום ( The SIP ) בחקירת מרחבי מדיום הצילום - נדבך נוסף במכלול פעולותיו של המכון , הנוטלות חלק בשיח התיאורטי וההיסטורי העוסק בצילום , על כל היבטיו . שתי התערוכות הראשונות במכון תוקדשנה לביסוס והעמקת ההבנה של פרספקטיבה היסטורית . נקודת המוצא הקונצפטואלית לתערוכות אלה היא בחינת המהלכים שבאמצעותם התרחק הצילום מגישות מסורתיות שראו בו כלי ייצוג גרידא , הלוכד באופן ישיר מושאים ממשיים בעולם , ויצא אל גילוי אופני פעולה אחרים בשדה האמנות , תוך בחינה מחדש של פרקטיקות הייצור שלו . בתוך כך , ביסס הצילום דיאלוג מורכב עם סוגיות אמנותיות , אסתטיות , אתיות , פוליטיות ותרבותיות . ההתבוננות במהלכים הללו תיעשה על רקע מגמות מתולדות הצילום - ביניהן " הראייה החדשה" , ( New Vision ) צילום סוריאליסטי וצילום של פיסול - תוך בחינת מושגי יסוד בשיח התיאורטי . בהמשך הדרך , תבקש תוכנית התערוכות במכון להרחיב את הדיון בצילום באמצעות הצגת הצלבות בין " אז" ל"עכשיו" ובין תצוגת עבודות צילום מאוסף מכון שפילמן ומחוצה לו . התערוכה מתמקדת במגמת " הראייה החדשה" ומציעה היכרות מקרוב עם הדיון הצורני והתוכני במדיום הצילום , שסחף את אמני הצילום האוונגרדיים בתקופה שבין שתי מלחמות העולם . היא חלק מגל בינלאומי של התעניינות בתופעת " הראייה החדשה" ואמניה , שמעידה עליה שורה של תערוכות המוצגות בימים אלו ברחבי העולם , ביניהן " עיצובן של ראיות חדשות : צילום , קולנוע , אלבומי צילום , " שנפתחה באפריל השנה במוזיאון לאמנות מודרנית , ניו-יורק ; תערוכה בז-ה'דה-פום , פריז , המתמקדת בעבודתה של ברניס אבוט , ( Abbott ) בפברואר-אפריל ; 2012 ופתיחת מוזיאון ומרכז תרבות על שם ג'ורג' קפש ( Kepes ) בעיר אגר , הונגריה , במרץ . 2012 מה מציעה לנו ה"ראייה החדשה" כעת , בתקופה של שיח משברי והצפה של הדימוי המצולם , שעושה אותה רלוונטית לנו ? דומה שההתבוננות בתצלומי " הראייה החדשה" איננה רק מפגש עם אחד מרגעי הראשית של הצילום ; היא מציעה נקודת מוצא לדיון במדיום עצמו . העבודות בתערוכה משקפות עיסוק ארס-פואטי של הצלמים בצילום - כלומר , חקירה של מדיום הצילום ודיבור עליו באמצעות אמצעיו שלו . על כך מצביע גם שם התערוכה : מקור המונח - Luma מונח טכני שמתייחס למידת בהירותו או כהותו של מידע חזותי המוקרן על מסך הטלוויזיה או צג המחשב - במילה הלטינית לאור , ( lumen ) שבאמצעותו מתחולל התהליך הצילומי . האור הוא ציר מרכזי בתערוכה . זהו תחום עניין הנוכח במרבית העבודות המוצגות ומחבר ביניהן . אבי מגמת " הראייה החדשה" לסלו מוהולי-נאג' , ( Moholy–Nagy ) כמו גם עמיתיו ג'ורג' קפש ונתן לרנר , Lerner ) ר' ערך קטלוגי עמ' , ( 60 כתבו רבות על האור ועל המשמעות האינסטרומנטלית שלו בכינונה הפיזי והמטפיזי של עבודת האמנות . האור 1 David Campany , Art and photography ( London : Phaidon , 2003 ) . 2 Gy › rgy Kepes , Language of Vision ( Chicago , IL : Paul Theobald , 1944 ) , p . 134 . 3 L › szl › Moholy–Nagy , "In Defense of 'Abstract' Art , " The Journal of Aesthetics and Art Criticism , vol . 4 , no . 2 , 1945 , pp . 74–76 . 4 רצף הדימויים של מוהולי-נאג' מופיע בסרט המוגמר שעה , 7 דקות 22-ו שניות מתחילתו . ר' http : // www . youtube . com / watch ? v = IqGE 21 KqQO 0 5 חוקרת הקולנוע ליסה פונטקורבו ( Pontecorvo ) גילתה קטעים אלו , ארבעה סרטי מ"מ 35 באורך של 20-כ שניות כל אחד , בעת שערכה מחקר לקראת סרט דוקומנטרי על מוהולי-נאג . ' Christopher Frayling , Things to Come ( London : BFI Publishing , 1995 ) , p . 73 .

מכון שפילמן לצילום


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר