מבוא

עמוד:7

מבוא ספר זה נולד מתוך התנסות בת 25 שנים בהנחיית סטודנטים בתחומי המחקר השונים , בכל התארים האקדמיים , הסתבר כי רוב הסטודנטים מתקשים " ללקט" את מרכיבי המחקר הנלמדים בקורסים השונים ולשלבם בתכנון וביצוע מתקר שלם . הקושי נובע מדרך הוראה המדגישה את החלקים , ללא הובלה מדורגת לשלם . קרי , למחקר מורכב ומסובך . הפתרון המוצע בספר זה הוא הדרכה לאורך כל תהליך המחקר תוך פירוט המרכיבים המתאימים לכל שלב . מכיוון שתהליך המחקר מסובך הרגשתי צורך לעגן אותו ברקע תיאורטי מתחום קבלת החלטות ופתרון בעיות . רקע כזה יאפשר לסטודנט להתאים את תהליך המחקר לצרכיו ולמצבים משתנים . מטרות הספר : הספר מיועד לסטודנטים הלומדים באוניברסיטאות ובמכללות בתחומים השונים של מדעי החברה , מקצועות החינוך והכשרת מורים . הספר אמור לסייע לסטודנטים להשיג שלוש מטרות עיקריות : א ) לתמוך בתכנון , ביצוע וכתיבה של מחקרים מסוגים שונים - כמותיים ואיכותיים - אשר נעשים במסגרות של עבודות סמינריוניות ומחקרים לקבלת התואר השני והשלישי . ב ) לסייע בקריאה ביקורתית של מחקרים לצורך שימוש נבון ומושכל . ג ) לאפשר הכללה והעברת עקרונות המחקר באמצעות מודל קבלת החלטות . שתי המטרות הראשונות מקובלות בלימודי המחקר בחינוך הגבוה . המטרה השלישית היא שיגעון פרטי שלי , עליו ארחיב בהמשך . עקרונות עליהם נשען הספר : ספר זה נכתב מתוך נקודת מבט אינטגרטיבית . מצאתי כי לכל המחקרים ( כמותיים ואיכותיים ) יש מבנה משותף המצדיק את שילובם באותו ספר . המבנה המשותף מתמצה בטענה , כי תכנון וביצוע של כל מחקר הוא מקרה פרטי של תהליך קבלת החלטות . טענה זו נשענת על תפיסה ידועה של המחקר הקלאסי או היציב . ( Dewey , 1933 ; Schwab , 1971 ) בניסוח אחר ניתן לטעון כי בבסיס כל סוגי המחקר קיימת שאלה טובה . תוכנית לענות על השאלה , ביצוע התוכנית ומתן תשובה . שלבים אלה קיימים במודל קבלת החלטות אופטימלי .

הוצאת דקל - פרסומים אקדמיים בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר