מבוא הפילוסופיה הפוליטית המודרנית בעיניו של ליאו שטראוס

עמוד:יג

היסוד לליברליזם המודרני , זנחה לחלוטין את מושג הטבע ואימצה במקומו את מושג ההיסטוריה כנקודת מוצא להבנת האדם . בכך כרוכה גם תפיסה חדשה של האדם , שהמושג המרכזי המבטא אותה הוא "אינדיבידואליות : " היחיד הוא העובדה הראשונית , הבסיסית , והחברה היא תופעה משנית , נגזרת ממנו . כך , הרעיון של "זכות טבעית" כבש את מקומו של "החוק הטבעי . " לדעת שטראומ , גילוי ההיסטוריה הוא נקודת מפנה מכרעת בתולדות המחשבה המערבית . אבל במצב הנוכחי של המחקר קשה לומר היכן ומתי בהתפתחות המודרנית אירע מפנה זה שיצר קרע עמוק בין ההיםטוריציזם ובין הגישה "הבלתי היסטורית" אשר שררה בכל הפילוסופיה המוקדמת יותר . מכל מקום שטראוס סבור שהוא תוצאה של "משבר הזכות הטבעית המודרנית , " שאליו נקלעה הפילוסופיה הפוליטית במאה השמונה עשרה לאחר שזנחה את מושג הטבע של הקלסיקנים . שטראוס סבור שההיסטוריציזם , כלומר ההשקפה שיש להבין כל מחשבה כפרי זמנה , הוא המייחד את הפילוסופיה המודרנית מזו הקלטית . אין הוא רק אסכולה פילוסופית אחת מיני רבות , "אלא מכשיר 12 רב עוצמה שמשפיע פחות או יותר על כל מחשבת זמננו . " ההיסטוריציזם המתון של המאות השמונה עשרה והתשע עשרה הוליך בסופו של דבר אל היםטוריציזם רדיקלי שנציגיו החשובים ביותר בפילוסופיה הם ניטשה והיידגר . במשנותיהם טמון יסוד ניהיליסטי הנובע מן הגילוי המודרני שלשום דרך חיים אין ערך אובייקטיבי , משום שהיא פרי זמנה או פרי גורל מסתורי . התוצאה היא רלטיביזם ואינדיבידואליזם קיצוני . מה שהיה בגדר אמת מובנת מאליה בתקופת המהפכה האמריקנית , כלומר ש " כל בני האדם ניחנו על ידי בוראם בזכויות שאינן ניתנות לשלילה וביניהן חיים , חירות ובקשת האושר , " נעשה מפוקפק בזמננו . רעיון הזכות הטבעית שרוי כיום במשבר עמוק , הן בארצות הברית והן באירופה . אם דוחים את הרעיון של זכות טבעית יוצא שכל זכות ( right ) היא זכות פוזיטיבית , ופירושו של דבר שהשאלה מה צודק ( right ) ומה אינו צודק נקבעת אך ורק בהחלטות של המחוקקים ובתי המשפט בכל ארץ וארץ . אבל עצם העובדה שאיננו יכולים להימנע מביקורת המכריזה לעתים כי החוקים וההחלטות הללו אינם צודקים מפריכה מסקנה זו . היא מצביעה על כך שהסכמה חברתית גרידא אינה מספקת ומרמזת שישנו קנה מידה לנכון וללא נכון , שאינו תלוי בזכות הפוזיטיבית ונעלה עליה ( עמ ' " . ( 8 אי אפשר אפוא לוותר על מושג הנכון הטבעי בחשיבה הפוליטית . "הצורך בזכות הטבעית , " אומר שטראוס , "ברור כיום כשם שהיה ברור במשך מאות ואפילו אלפי שנים" ( עמ' . ( 8 אפילו האינדיבידואליסטים הקיצוניים ביותר

הוצאת שלם


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר