מבוא: עיבוד האבל - מצב ותהליך

עמוד:10

המלווה בייאוש , בדכאון ובחרדה . שלב זה הוא הכרחי כדי להעתיק את האנרגיה שהופנתה עד אז אל הקשר עם המת , אל אדם או אל אובייקט חדש . בשלב השלישי מתארגנת מחדש אישיותו של האבל והוא קובע מחדש את עמדותיו כלפי המת , ממנו הוא מסוגל לנתק סוף סוף אנרגיה , והן כלפי אובייקטים אחרים . שלושת השלבים שמציג בולבי הם , אם כך , עיבוד של התיזה של פרויד , תוך הפרדה מלאכותית אנאליטית של אספקטים סימולטאניים ביסודם : בשלב הראשון פני האבל עדיין כלפי המת וגבו לעולם , כשהוא מנסה במלוא כוחותיו לשמר את הקשר עם האדם שאבד ואת יחסיו עמו . בשלב זה טבעי שישקיע אנרגיה רבה יותר ביחסים אלה מאשר השקיע ביחסיו הממשיים עם המת בעודו חי , מכיוון שהוא צריך הן לחפות על העדר פעילות המת והן לפצות רגשי אשמה שיש לו כלפיו . בשלב זה ההתנהגות של האבל רווייה יסודות נסיגתיים ותוקפניים . בשלב השני יש תפנית חלקית מן המת , מעין " חצי סיבוב , " המבשרת את ראשית המוכנות לפתוח ביחסים חדשים ולהתעניין מחדש בעולם . מצב זה , יש בו חוסר החלטיות וחוסר רזולוציה , כי טרם נותקו לחלוטין היחסים עם המת וטרם נוצרו יחסים חדשים , מבוססים ובעלי משקל . בנוסף על כך עלול גם נופך של אשמת בגידה לרדוף את האבל ולהקשות על הכניסה לשלב זה . ואולם משנעשה , הריהו בבחינת ניתוק ראשוני מן המת , ומעתה הדרך פתוחה להשלמת התפנית : הפניית עורף למת , בשום פנים ואופן לא במובן של סילוקו מחיי המתאבל , אלא השלמה עם הפיכתו לאובייקט בזכרון ולא במציאות , וממילא הפסקת השקעת מלוא האנרגיה בהכחשת מותו . עם זאת ובמקום זאת , מושקעת אנרגיה בשימור האהבה אל המת , עליה אין המתאבל מוכן לוותר . רוב האנרגיה מופנית לאפשרויות חדשות . למודל של בולבי יש ואריאציות נוספות . המפורסמת בהן היא זו של קובלר-רוס , ( Kubier-Ross , 1969 ) שהדגישה את השלבים המדורגים של תהליך עיבוד האבל . אף שנושא זה עלה קודם לכן במחקרים שונים , היה מחקרה של קובלר-רוס בעל רושם עז והשפעתו רחבה ומרחיקה . קובלר-רוס מאשרת בממצאי עבודתה את רעיון התהליך הפאזי ומאבחנת חמישה שלבים בתהליך עיבוד האבל : הכחשה , כעם , מיקוח , דכאון והשלמה . חלק ניכר מעבודת המחקר שלה - וגם בכך היה משום חידוש מרשים - נערך עם החולים הטרמינאליים עצמם , וחמשת שלבי האבלות הללו אובחנו גם אצלם כחלק מהבנתם למותם הצפוי . במקביל , אושרה תקפותו של המודל לגבי המתאבלים . לא קשה להבחין בכך , ששלב ה"מחאה" שהופיע לראשונה אצל בולבי , כולל את השלבים "הכחשה" ו"כעם , " הלא הם שני השלבים הפותחים את התהליך אצל קובלר-רוס . שלב ה"מיקוח" אצל קובלר רום אינו אלא תיאור

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר