פתח דבר

עמוד:7

פתח דבר לפניכם שני חיבורים על האסונות של אלוהים : אלה שהוא חולל , ואלה שהיה יכול למנוע . באסון כוונתי כאן לאסון המוני , אירוע שבו נזרעים חורבן והרס בהיקף גדול , שבו נפגעים המוני בני אדם ובעלי חיים אחרים , רכוש רב מושחת ונהרסות סביבות חיים שלמות . הכושר לחולל אסונות כאלה יוחס לאלים מאז ומעולם ; ייתכן שבני האדם דמיינו אלים כדי להסביר לעצמם מדוע אסונות כאלה מתחוללים . אלוהים - האל המונותיאיסטי , אלוהי אברהם יצחק ויעקב , אלוהי היהודים , הנוצרים והמוסלמים - אינו יוצא מכלל זה . מן הסיפורים הראשונים ועד לסיפורים האחרונים שסופרו עליו נקשרה דמותו באירועים קטסטרופליים שבהס נפגעו המונים . עד עצם היום הזה , בכל פעם שמתרחשת קטסטרופה נמצא מישהו שקושר אותה לכוונה של האל , למעשה מכוון או למחדל שלו . מאז סיפורי המקרא , גרימת אסונות מופיעה כדרך פעולה עיקרית או אפשרית של אלוהים ; וגם בסיפורים האחרונים על אסונות בני זמננו - גם אם הם מעשי אדם מובהקים , אסונות טכנולוגיים או משטריים - יימצא תמיד קול המבקש הסבר תיאולוגי , או תובע תשובה משמים ריקים , או מציע פירוש שקושר מחרש , כך או אחרת , בין האסון לאלוהים . ספר זה מבקש לסמן קווי מתאר ראשוניים להיסטוריה של האסונות מעשי ידי האל , ובקיצור - אסונות אלוהיים . אלוהים המיט אסונות הרבה וההיסטוריה שלהם מרובת פנים . הספר מתמקד רק באירועים הנוגעים לתפקידו של האסון במסגרת התבנית הכללית של השלטון האלוהי . אלוהים יעסיק אותי כאן כצורה של שלטון . אסונות המוניים , כך אני מניח , אינם פרי של גחמה אלוהית סתם או ביטוי לאופי זעפני או תוקפני במיוחד . צריך להבין אותם בהקשר תיאוקרטי , כלומר כחלק מתפיסת האל כריבון העולם ומנהיגו או כשליט של עם אחד נבחר מתוכו . העניין הזה באלוהים מעוגן בתיאוריה פוליטית עכשווית ומבקש לתרום לה . הוא מבקש גם לתרום לדיון הער המתנהל בעשורים האחרונים בתחום התיאולוגיה הפוליטית , במובן הרחב של המונח הזה . תיאולוגיה פוליטית אפשר לפרש כתפיסה פוליטית של האל או כתפיסה תיאולוגית של הפוליטי , ושני המובנים או ההקשרים האלה יידונו בספר . מצד אחד אציע הבנה חדשה של השלטון האלוהי , באמצעות פענוח מקומו ותפקידו של האסון בכינון השלטון הזה ובניהולו ; מצד אחר אבקש לתרום להבנת הממד התיאולוגי במרחב ובמעשה הפוליטיים , באמצעות פענוח תפקידה של המדינה המודרנית כממלאת מקומו של האל בגרימת אסונות ובניהולם . שני צדדים אלה אינם רק שני הקשרי דיון אפשריים בתיאולוגיה הפוליטית אלא גם שני קצוות בהיסטוריה של האסונות האלוהיים . את המתווה הראשוני

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר