מבוא

עמוד:12

האהבה , מטפורה המובנת גם כפשוטה , מצאתי אצל פךנסוא ויון הצרפתי כמאתיים שנה לפני קאולי , וכשש מאות שנה לפניו אצל אבן גבירול העברי פעמיים . הפואטיקה ההיסטורית תסביר תופעה זו ב"נדודי מוטיבים : " הציור החכמני הומצא בשחר ההיסטוריה אי שם בשירה המדברית , משם הוא נדד לספרד המוסלמית ולתרבות היהודית שפעלה בתוכה , משם , דרך פרובנס לפריס , ומפריס ללונדון . הפואטיקה הקוגניטיבית מניחה , לעומת זה , שהיכולת ליצור את הציור החכמני הזה וקשת אינסופית של ציורים נוספים הדומים במבניהם אך שונים בתוכנם , מוסברת על ידי ההנחה שהאדם שולט בשני עקרונות גנךטיביים , שמקורם במנגנוני הסתגלות שהוסבו למטרות אסתטיות . הנחה זו תוכל להסביר לא רק את הופעתו של ציור בלתי סביר אחד במקומות שונים ובזמנים שונים , כי אם גם שלושה עניינים נכבדים נוספים : איך הומצא ציור כזה בפעם הראשונה , איך הבין את הציור קהלו הראשון בפעם הראשונה , ואיך הפך ציור בלתי סביר כזה לקונוונציה ( אם הוא אכן קונוונציה . ( יתרה מזו , תפישה כזאת אינה מחייבת אותנו לכפור ביצירתיותם של המשוררים בכלל ושל המשוררים המטפיסיים - הידועים לשמצה במקוריותם - בפרט . זאת ועוד . גם אם יוכח מעל לכל ספק , שאכן הייתה נדידה כזאת של הציור , תפישה מעין זו עשויה להסביר , מדוע נוטים משוררים בני זמנים , מקומות ולשונות שונים לאמץ דווקא ציור בלתי סביר מעין זה . עניין ההשפעות הוא מוקשה ביותר . אנו נוקטים בעברית ( וגם בשפות אחרות שאני מכיר ) לשון "משפיע-מושפע : '' א משפיע על ב ; ב מושפע מא - כאילו בסיטואציה כזאת א הוא האקטיבי וב הוא הפסיבי . תפישה זו שוללת פעילות עצמאית ( שלא לומר יצירתית ) מב . זוהי , למעשה , תפישה סמכותית מאוד , בבחינת כל הקודם סמכותו רבה מסמכות חברו . האמת היא , שבמגעים בין תרבותיים , ב הוא הפעיל , הוא הוא הבורר לו מהתרבויות השכנות את היסודות התרבותיים שהוא זקוק להם לשם הגשמת צרכיו ומאווייו התרבותיים . ומאחורי הצרכים והמאוויים הללו מסתתרים מתחים , לחצים , חסרים המתהווים במערכת - התרבותית או הקוגניטיבית . זוהי תפישה של "הגשמה עצמית . " תפישה זו משותפת לפואטיקה הקוגניטיבית ולחקר המגעים הבין תרבותיים בגרסת איתמר אבן זוהר ותלמידיו . הפרק השביעי של ספר זה מתמקד בצלע החסרה בששת הפרקים הקודמים : פעולת הגומלין בין המערכת הקוגניטיבית ובין "העולם" על תקופותיו ההיסטוריות - והשפעתה של פעולת גומלין זו על הצורך של משוררי ימי הביניים העבריים , המשוררים המטפיסיים האנגליים והמשוררים המודרניסטיים למי-

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר