אברהם כהן הירירה בעלי ישער השמים' תייו,יצירתו והשעעתה

עמוד:יג

עד היום לא נודעו תעודות על תנאי חייה ועל מעשיה של משפחת הירידה מימי שבתה בפירנצי , אח כי אפשר שעוד יתגלו תעודות כאלה בגנזכי העיר . ראיות חותכות ליהדותם של בני הירידה , אשר הקימו באיטליה משפחה ענפה , שצאצאיה קיימים כיהודים בכמה ארצות ( כגון בלגיה וצרפת ) עד היום , לא נמצאו אלא לאחר שאביו של הירידה , ואולי גם אחרים מבני משפחתו , השתקעו בוונציה סמוך לסורי המאה הט"ז . מעכשיו רבים מהם השתמשו בצורה האיטלקית של השם אירירה ( Errera ) במקום הצורה הספרדית הירירה . ( Herrera ) על כל פנים אין ספק , שאברהם הירירה — או אלונסו נוניז קיבל גם חינוך יהודי גם חינוך הומאניסטי , שככל הנראה היה יסודי למדי . השכלתו היהודית איפשרה לו לקרוא מקורות יהודיים בלשון העברית , למן התנ"ך ועד לספרות הפילוסופית של ימי-הביניים ולספרות הקבלה , אלא שהוא עצמו לא היה מסוגל להשתמש בעברית שימוש ספרותי . יש ידיים להשערה , שכבר בשחר עלומיו , זמן רב קודם שבא להולאנד , ניעורה בו ההתעניינות בשאלות דת ופילוסופיה , והדבר מוכח מתוך העובדה המכרעת בביוגראפיה הרוחנית שלו , שגם אינה מניחה מקום לספק , שבאותו זמן כבר השתייך ליהדות בגלוי . עובדה זו היא לימודו את תורות הקבלה , במיוחד הקבלה הלוריאנית , מפי ר' ישראל סרוג ( או סרוק , ( מורו ורבו הנערץ ששבחו בפיו תמיד . אמנם , אין הירירה מגדיר בדיוק את זמן לימודו במחיצתו של סרוג , אבל הוא כותב — אם כי רק בטבסטים הספרדיים המקוריים של ספריו ( המכריעים לגבינו ) — שלמד בדאגתה שבדאלמאציה

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר