דבר העורכים

עמוד:11

תרבותם ולהגדיר את זהותם . בהיות אלה נר לרגלינו , על בהירות איננו מתפשרים . ב . קדימות לסוגיות בעלות משמעות רחבה על פני התמקדות , טובה ככל שתהיה , בנושא נקודתי ומצומצם מבחינת חשיבותו והשפעתו : אין זה , כמובן , אומר דבר על גודלו של מושא המחקר , כי כמו שהוכיחו המיקרו-היסטוריונים , אין קשר בין גודל זה לבין טיב התוכנות שאפשר לחלץ ממנו . איננו חפצים רק בלמדנות שקדנית ובמחקר איכותי ( good scholarship ) אלא גם בערך המוסף של אינטלקטואליות הקושרת את הדעת המתגלית לצרכים ולשאיפות ולדאגות האנושיות . ג . רלוונטיות לקהל משכיל ולא רק למומחים בתחום : אנו מאמינים כי כאשר מיושמים שני המאפיינים הקודמים , קרי בהירות ועיסוק בסוגיות משמעותיות , התוצאה היא בדרך כלל חיזוק הרלוונטיות של המחקר האקדמי לקהל משכיל שאינו מגיע מתוך התחום ואף מתוך המסגרות האקדמיות . כמובן , אנו מודעים למתח שקיים בין הדרישה למצוינות , שהוזכרה קודם , לבין הרצון להנגיש את המחקרים לקהל רחב יחסית , ומבינים שאנו עלולים לספוג ביקורת על כך שאנו מוכנים , לפחות בתיאוריה , להתפשר על הרמה כדי להגיע ליותר אנשים . אולם כאן חשוב להבהיר : מתח אינו ניגוד . בעינינו , אין הכרח שתשרור דינמיקה של משחק סכום אפס בין מומחיות לנגישות . זהו מתח , ובתוך המתח הזה אנחנו מעוניינים לפנות לקהל משכיל רחב ככל האפשר מבלי לפגוע ברמה האקדמית . ימים יגידו אם נצליח בכך . ד . דעתנות ופולמוסיות . אנחנו מעודדים הצגת טענות נחרצות ואפילו בוטות , בעיקר אם הן אינן קונפורמיות . בעינינו , זהו אחד התפקידים החשובים של האקדמיה , והתפקיד הזה לא פעם נשכח בשל הרצון למצוא חן בעיני שומרי הסף השונים ובשל הצורך ההישרדותי לפרסם הרבה ככל האפשר . אין ספור דוגמאות היסטוריות מראות , כי לא פעם עמדה שנתפסה בזמנה כנחרצת ובחריגה , ולעיתים אף כמקוממת , נעשתה לימים למובן מאליו של "הכלל והעכשיו . " יתר על כן , את שמונח ממש מתחת לאפנו אנו נוטים לראות באיחור ובערפול — ולכן טוב שיהיו נביאים , הוגים , מדענים ושאר פורצי דרך ומוכיחים בשער שמעזים להתפלמס בדעתנות ובנחרצות — גם נגד הזרם . הרכיב האחרון המבטא במובהק את מדיניות העריכה שלנו הוא זה של הרב תחומיות . גיללי רעת יוצא בתחילת העשור השני של המאה ה , 21 בתוך עולם הניזון מההיגיון של מה שמכונה גלוקליזציה ( ובתרגומו היצירתי של אורי רם — ( 20051 " עולמקומיות . ( " מושג זה , המרמז על ההשלמה בין תהליכים סותרים , או אם תרצו על סתירות בין תהליכים השלובים זה בזה , כבר טומן בחובו את המורכבות הרבה המאפיינת את התהליכים החברתיים והתרבותיים של זמננו . זהו עולם שאין להבינו

מכללת סמינר הקיבוצים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר