הים הציוני: סימבוליזם ולאומיות בשירה העברית המודרניסטית

עמוד:13

הים הציוני : סימבוליזם ולאומיות בשירה העברית המודרניסטית חנן חבר " מודל ימי : " במרחב המחורץ כמו במרחב החלק יש כמובן נקודות , קווים ומשטחים ( גם נפחים , אבל את זה נותיר לעת עתה בצד . ( אלא שלקווים , למסלולים , שבמרחב המחורץ , יש נטייה להיות כפופים לנקודות : הולכים מנקודה לנקודה . בןמרחב ] החלק , זה הפוך : הנקודות כפופות למסלול . כבר אצל הנוודים היה הווקטור בגד-אוהל-מרחב של החוץ . זו כפיפות המגורים לדרך , ההתאמה בין המרחב של הפנים למרחב של החוץ י האוהל , האיגלו , האונייה . ב [ מרחב ] החלק , כמו במחורץ , יש תחנות ומסלולים ו אבל במרחב החלק , המסלול הוא שמוביל לתחנה . גם כאן הדגש הוא על המירווח , המירווח הוא העצם ( מכאן הערכים הריתמיים , Deleuze & Guattari [ 1980 ] 1988 : 478 ) . ( מצרפתית אריאלה אזולאי ) א . תרבות הגמונית ללא ים העם העברי העלה את מעללי-ים שלו על אחד העמודים המזהירים ביותר בספר תולדות הימאות של עמי הים התיכון ; בימי קרם שלט הצי העברי על ים ואוקיינוס , וכן היתה מסורת מפוארת ליורדי-ים עברים , והיו גילויי רומנטיקה ושירה ואגדות-ים עבריות . אכן , יש מקום לסברה , כי אגדות ה"איליאס" וה"אודיסיאה" מבוססות על העתק מ"לוג-בוק" ( יומן ימי ) של ספינת מסחר צורית-עברית בהפלגתה לאיי הקליפסו ( ליד גיברלטר ) ( הלפרן תשכ"א . ( 8 .- כך כתב ירמיהו הלפרן , ימאי ואיש הימין הרביזיוניסטי , שהקים 1935-ב את בית-הספר הימי של תנועת בית"ר בצ'יוויטווקיה ( מרקוביצקי . ( 1996 בהמשך תיאורו מסתמך הלפרן על ספרו של רפאל פטאי , "הספנות העברית , " שקובע בוודאות גמורה כי היתה ספנות עברית בימי קדם , והיו קברניטים עברים ובעלי ספינות עברים בין עמי הים התיכון ( פטאי . ( 1938 כמו כן מציין הלפרן את יורדי-הים משבטי ישראל , זבולון ויששכר ואת ספינותיו של שלמה המלך , שהפליגו מעציון גבר אל הים האדום והאוקיינוס ההודי , וכן את צי הקנאים בימי חורבן הבית השני , שהרומאים הנציחו את ניצחונם עליהם באמצעות טביעת מטבעות שנשאו דגמי אוניות עבריות וכתובות Judea Navalis ( יהודה הימית ) Victoria Navalis ^ ( ניצחון ימי ) ( הלפרן תשכ"א : . ( 9-8 בדברים אלה הציג הלפרן אלטרנטיבה לתרבות הציונית ההגמונית , שנשלטה על ידי תנועת העבודה הציונית-הסוציאליסטית . עמדה הגמונית זאת ביחס לים מיוצגת ,

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר