1 שלושה דברים מפתיעים על שינוי

עמוד:13

ההצלחה של ההמצאה הזאת מגלה הרבה על הפסיכולוגיה האנושית . היא מראה לנו בעצם שאנחנו סכיזופרנים . חלק מאיתנו — הפן הרציונלי שלנו — רוצה לקום ב 5 : 45 בבוקר , כדי שיהיה לנו מספיק זמן לצאת לריצה לפני שאנחנו יוצאים למשרד . הצד השני שלנו — הצד הרגשי — מתעורר בעלטה של השעה המוקדמת , מנמנם מתחת לשמיכה החמה , והדבר היחיד שהוא רוצה בעולם הוא עוד כמה דקות שינה . אם , כמונו , הצד הרגשי שלכם מנצח במאבקים הפנימיים הללו , אזי אתם לקוחות פוטנציאליים לקלוקי . יופיו של המכשיר מאפשר למעשה לצד הרציונלי להערים על הצד הרגשי שלכם . פשוט אי אפשר להישאר מכורבלים בשמיכות כששעון מעורר שיצא משליטה מתרוצץ בחדר . נאמר גלויות : קלוקי איננו מוצר שמיועד ליצורים שפויים . אם מר ספוק למשל ירצה לקום ב 5 : 45 בבוקר , הוא פשוט יקום . אין צורך בדרמה . הסכיזופרניה הטבועה עמוק בתוכנו היא דבר מוזר להפליא , אבל איננו מקדישים לה מחשבה , מפני שאנחנו רגילים אליה . כשאנחנו מתחילים בדיאטה חדשה , אנחנו מסלקים את חטיפי הצ'יטוס ועוגיות האוריאוס מהמזווה , מפני שהצד הרציונלי שלנו יודע שכשהצד הרגשי משתוקק למשהו , אין סיכוי לשליטה עצמית . האפשרות היחידה היא לסלק לגמרי את הפיתויים . ( אין ספק שאם סטודנט ב MIT יצליח להמציא צ'יטוס שבורחים מאנשים כשהם בדיאטה — הוא ירוויח הון ( . המסקנה הבלתי נמנעת היא זו : המוח שלכם לא מסכים עם עצמו . הדעה המקובלת בפסיכולוגיה היא שבמוח פועלות כל הזמן שתי מערכות עצמאיות . ראשית , ישנו מה שאנחנו מכנים הצד הרגשי . זהו החלק בכם שהוא אינסטינקטיבי , שמרגיש כאב ועונג . שנית , ישנו הצד הרציונלי , המוכר גם כמערכת החושבת או המודעת . זהו החלק בכם ששוקל ומנתח וצופה אל העתיד . בעשורים האחרונים למדו הפסיכולוגים הרבה על שתי המערכות הללו , אבל אין ספק שבני האדם היו מודעים מאז ומעולם למתח הקיים ביניהן . אפלטון אמר שיש לנו בראש נהג מרכבה רציונלי שצריך לשלוט בסוס פרא ש"איננו נכנע לשוט ולמקל גם יחד . " פרויד כתב על האיד האנוכי ועל הסופר אגו המצפוני ( וגם על האגו , שמתווך ביניהם . ( כלכלנים התנהגותיים מאוחרים יותר כינו את שתי המערכות הללו בשמות " המתכנן" ו"המבצע . " אבל בעינינו , ההקבלה שמתארת בצורה הטובה ביותר את המתח בין השניים היא זו שמציג הפסיכולוג ג'ונתן היידט מאוניברסיטת וירג'יניה בספרו

מטר הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר