דברי מבוא

עמוד:11

בלאוואצקי , ה'חשובה כאמת העומדת לעד' ( עמ' . ( 32 שני יסודות מאותה תורה תיאוסופית מדברים אל קאנדינסקי ו האחד הוא ההכרה בדבר קיומם של עולמות בלתי מוחשיים , והאחר הוא ההנחה , כי קיימת דרך 'פנימית / היינו ! אינטואיטיבית , להכרתם של העולמות האלה . לשני יסודות אלה יש לדעתו הקבלות בתחום של האמנות . התיאוסופית , בהופעתה בסוח המאה התשע עשרה ובראשית המאה שלנו , לא היתה רק שיטה מופשטת בדבר קיומם של עולמות נסתרים ודרכי הכרתם ; , היא נתנה ביטוי , אח כי לעתים מעורפל וחסר עקיבות , למתח גאולתי , לציפיות משיחיות שמילאו את חללו של העולם באותה תקופה . הגאולה מצטיירת אח היא כ'רוחניות . ' כיוון שהתיאוסופיה מסייעת לפנות מדרכו של האדם את המכשולים והקשיים החומריים , הרי שבמאה הבאה ( כף מאמינה הגברת בלאוואצקי וכר מצטט קאנדינסקי מדבריה ) 'תהיה הארץ שמים בהשוואה למה שהיא כיום . ' המפנה הרוחני הגדול הזה העתיד להתרחש מורגש , ואח נרמז , כבר עתה באמנויות , בספרות , במוסיקה ובציור . על האמנים של זמנו אומר קאנדינסקי , כי 'הם משקפים את החושר הגדול , המתגלה בראשיתו כמעט בלי רמז . הם נחשבים מאליהם ומתקדרים . מצד שני , הם פורשים מן התוכן נטול הנפשיות של חיי הווה , ופונים אל נושאים ואל סביבות המניחים יד חופשית לשאיפתה ולחיפושיה הבלתי חומריים של הנפש הצמאה' ( עמ' . ( 33 מסתבר אפוא , שהאמנויות הופכות , אח כי בצורה עמומה , למעין מבשרי הגאולה , ואולי אח למקרביה . קאנדינסקי דן בתפנית הרוחנית באמנויות של תקופתו . כולן מכוונות לעבר המציאות המיטאפיסית . בספרות מוליר מטרלינק 'לתור עולם שמכנים אותו דמיוני או ביתר דיוק : על חושי' ( עמ' ;( 33 במוסיקה ניכר מפנה דומה ביצירתו של ריכארד ואגנר ( בזיקה אליה מדבר קאנדינסקי על 'מעין אווירה רוחנית , ( ' ובעיקר בזו של שנברג , ה'מוליכה אותנו אל ממלכה חדשה , שבה החוויות המוסיקאליות שוב אינן אקוסטיות , אלא נפשיות טהורות . כאן מתחילה "המוסיקה של העתיד" ' ( עמ' . ( 36 כיצד יכולה אמנות הציור למלא פונקציה כזו י כיצד יכולה היא להוליד אותנו אל עבר המציאות העל חושית ? אמנות הציור המסורתית , זו שתיארה את הטבע המאטריאלי , ביקשה למסור לצופה את התכנים / טלה ( תכנים תיאוריים או אמוציונאליים ) באמצעות האובייקט המתואר , או באמצעות האסוציאציות שלנו המתקשרות לאובייקט זה . האמנות החדשה , זו שאינה מתארת עוד את הטבע החומרי , מבקשת ליצור ( או אולי צריר לומר מבקשת לחשוח ) מגע עשיר בין צורות וצבעים מזה לבין חוויות מזה . קאנדינסקי מאמין , כי כוחות אכספרסיביים ומשמעויות הבעתיות טבועים

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר