מבוא

מתוך:  > שירי קאטולוס > מבוא

עמוד:12

העיקרון החשוב של ליטוש ועיבוד יצירה בשקדנות אין קץ , מה שכונה לאחר מכן על ידי הוראטיוס , Hmae labor כלומר ; "מלאכת המרצע ;" כזכור , יעץ הוראטיוס למשורר להצפין את יצירתו במשר עשר שנים ורק לאחר תקופה זו , אם היא עדיין לטעמו , לפרסמה . קאטולום גם מדגים מי הם משוררים טובים , לטעמו : הוא חולק שבחים למשורר גאיוס הלוויוס קינא שבחיבור יצירתו "זמירנה" טרח תשע שנים תמימות " , או למשורר קאיקיליוס מן העיר נובום קומום ( על גדות אגם קומו שבצפון איטליה , ( שהחל לכתוב כרוב טעם את שירו לכבוד אלת הפריון האסיאתית קיבלה , אף על פי שלקאטולוס יש כמה השגות או רעיונות לגבי צורת הכתיבה , ובנימה מבודחת מצהיר כי הוא מוכן להדריכו בתחום זה ( שיר ; 35 השווה שיר . ( 63 כרומאים רבים מבני חוגו העריץ קאטולוס את המשורר האלכסנדריני קאלימאכוס ; את שיריו הוא הרבה לתרגם ( שירים , ( 116 , 65 ושיר 66 המצוי בקובץ מהווה תרגום שירו של קאלימאכוס 'תלתל בתיקה . ' קאלימאכוס , שגרס כי "ספר גדול הוא רעה גדולה " , השפיע על משוררים רומיים צעירים אלה בעצם העדפתם חיבור שירה אפית קצרה על פני אפוס רחב יריעה כדוגמת האפופיאות ההומיריות , ושיר 64 של קאטולוס מהווה דוגמה לאפוס זעיר כזה . ( epyiiion ) כאמור לעיל , אין קאטולוס דבק בשיטה או במסורת אחת ; בשיריו ניכרות סקרנות ולהיטות של אמן צעיר להתנסות בכתיבה מגוונת ככל האפשר . גם אם ניקח בחשבון את מצבו הפיזי הירוד של כתב היד שהגיע לידינו , בכל זאת ברור שלא את כל המוזרויות הסגנוניות והלשוניות ניתן לתלות בכך . לעתים מתקבל רושם , כי שירים אחדים לא הגיעו לכלל גיבוש וכי הם עדיין בגדר יצירות בוסר . ואכן , האופי הנסיוני של חלק מהשירים וכן צורת קובץ השירים , כפי שהגיע לידינו , בתוספת העובדה שכה מעטות הן הידיעות על חייו וכתיבתו , עוררו את השאלה אם הקובץ נערך על ידי המשורר עצמו ; הוא ארוך Hor . A . P , 388 ( 12 ( 13 ייתכן שזהו המשורר Cinna אשר נזכר אצל 1 Suetonius Plutarchus ולאוור מכן — אצל שקספיר כמי שההמון הקיסריאני ב 15 במארס שנת 45 עשה בו שפטים , מכיוון שחשבו בטעות לקינא הקושר שרצח את קיסר . ראה Suet . lul . . 85 ; Plut . Brut . 20 ; Shakespeare , Julius Caesar , Act . 3 . Sc . 3 Quinn , Interpretation , p . 1 1 . n . 15 ( 14 ( 15 מכיוון שתרגומנו מבוסס על הטקסט של Mynors ( ראה להלן , במבוא , עמ ' , ( 34-33 לא מצאנו לנכון לעסוק במסגרת זו במסורת כתבי היר . סקירה ממצה על עניין זה ניתן למצוא שם וכן ב Quinn , Comm ., pp . xi f . xxii-xxvii ; ? Interpretation , pp . 2-5 ; Merrill . pp . ix ( Preface ) , 225-263

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר