מבוא

מתוך:  > פרקי ישעיהו > מבוא

עמוד:7

מבוא מאת יוסף עופר פירוש זה , לששת הפרקים הראשונים של ישעיהו , נכתב לפני כיובל שנים , והיה טמון אצל כותבו , מורי הרב מרדכי ברויאר ז"ל . לאחר פטירתו נתגלה בעיזבונו ונמסר להוצאת 'תבונות , ' כמתואר לעיל , ב'פתח דבר . ' משהגיע כתב-היד לידי ראיתי כי המחבר לא נגע בכתב-היד ולא עדכן אותו מאז כתיבתו הראשונה . ראיה לדבר מצאתי בכמה מקומות שבהם העמיד ביסוד פירושו נוסח השונה מנוסחו של כתר ארם צובה ומנוסחם של כתבי היד המדויקים ' . נוסח זה מתאים לנוסח "תנ"ך ישראל' שהוגה בידי הרב ברויאר ויצא לאור בשנת תשי"ח , עוד 2 בטרם הכיר את כתר ארם צובה ואת כתבי היד הקרובים לו . צער גדול הצטער הרב ברויאר על אותו התנ"ך שההדיר בטרם היה בקיא כראוי ברזי המסורה 3 וכתבי היד ; ועם זאת לא חש לשנות את נוסח המקרא שהעמיד ביסוד פירוש פרקי ישעיהו הראשונים . . 1 אלה הם המקומות שנוסח המקרא הובא בהם בכתב-היד של הספר הזה שלא על פי הכתר וכתבי-יד מדויקים הקרובים לו : פרק ב' פס' יד - "ועל כל-נשא ושפל '' ( בכתר : "ועל כל-נשא ושפל" - ראה הערה ;( 46 פרק ב ' פס' יא - רווח של פרשה סתומה אתרי הפסוק הזה ( בכתר פרשה פתוחה - ראה הערה ;( 49 פרק ג' פס' יא - "אוי לרשע רע" ( בכתר : "אוי לךשע רע " - ראה הערה ;( 30 פרק ג' פס' כב , ניקוד החריטים ( הובא הניקוד בקמץ , אך לא על סמך הכתר אלא על סמך מהדורת בר-דליטש ; ראה הערה ;( 73 פרק ג' פס' כג " , הגלעים " בלא וי"ו החיבור ( בכתר : "והגלינים " - ראה הערה ;( 78 פרק ה' פס' כד , "כמק " ( בכתר : "כמק " - ראה הערה ;( 122 מל'ב ט"ו , יג - "לעזריה " ( בכתר : "לעזיה " - ראה פרק , 'ו הערה . ( 59 בעת עריכת הספר לדפוס עודכן נוסחו ונקבע על פי נוסח המקרא שקבע הרב ברויאר במהדורות התנ"ך שלו . הדבר נעשה בהתייעצות עם בנו , ועל יסוד ההנחה שכך היה נוהג לו היה מוציא בעצמו לאור את פירושו . . 2 הרב ברויאר התחיל לעסוק בהתקנת נוסח המקרא על פי המסורה - בשנת תשכ " ז . הקדמת ספרו כתר ארם צובה והנוסח המקובל של המקרא נכתבה באייר תשל"ו , ובראשה נאמר : " מוסד הרב קוק הטיל עלי - לפני קרוב לעשר שנים - לההדיר את נוסח המקרא על פי המסורה . " וראה גם : מרדכי ברויאר , פרקי חיים , ירושלים תשס '' ז , עמ' ; 153 , 146 יהודה קיל , לגמרו של מפעל [ דעת מקרא , [ ירושלים תשס " ג , עמ' . 23-22 . 3 ראה : מרדכי ברויאר , פרקי חיים , ירושלים תשס '' ז , עמ' . 145

תבונות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר