חזון המזרח מול מורשת המערב זרמים אידאולוגיים במוסיקה בתקופת היישוב והשפעתם על המוסיקה הישראלית בשני העשורים האחרונים

עמוד:4

ישראלית , כשהרשה מהם לחקות את סגנון הנגינה המזרחי ' . בתחום זמר העם הישראלי נמשך קשר כזה בהופעותיה של שושנה דמארי עם הפסנתר והמלחין משה וילנסקי ובביצועיהן של זמרות עם מעדות המזרח שהופיעו בעקבותיה . ההכשרה המקצועית בקונסרבטוריונים ובאקדמיות הגבוהות למוסיקה התבססה על המודל האירופי . מודל זה הועתק לארץ כבר בתוכנית הלימודים של בית הספר לנגינה שיסדה ביפו בשנת 1910 הזמרת שולמית רופין ושנקרא על שמה מאז מותה בשנת . 1912 בכל מוסדות החינוך הללו כללה תוכנית הלימודים שיעורים אינדיבידואליים בנגינה או בפיתוח קול ולצדם שיעורים בתאוריה , בהלחנה ובהיסטוריה של המוסיקה וסדנאות תזמורת ומוסיקה קאמרית . המסגרת היחידה שבה נדונה המוסיקה שכונתה 'חוץ אירופית' או 'מזרחית' היתה קורס שעיקרו היה סקירה כללית ומהירה של תרבויות המוסיקה בעולם . גם אותם מלחינים בני הדור הראשון , כגון בוסקוביץ , ' שפנו במיוחד אל המוסיקה הערבית כמודל ללימוד ולחיקוי ( בארכיונו של בוסקוביץ' השתמרה מחברת תווים עבת כרס שבה רשם את המוטיבים של מאקאם 'באיאתי , ( ' חיברו את כל יצירותיהם לכלים מערביים > כך , למשל , ב'סוויטה השמית' מחקה הפסנתר את נגינת הקאנון והעוד . < ניסיון יחיד של הרקדנית ירדנה כהן , שביקשה להופיע בשנת 1941 עם שלושה מוסיקאים חובבים , רוכלים בשוק בחיפה , שניגנו בעוד , בדרבוקה ובחליל ערבי , נכשל בשל חוסר קומוניקציה מוחלט בינה לבין המוסיקאים . העיסוק במוסיקה המזרחית בכלל ובזו הערבית בפרט הוגבל לתחום המחקר וההוראה העיונית בחוגים למוסיקולוגיה ולארכיון הצליל ' > הפונותיקה < ' בבית הספרים הלאומי בירושלים . ארבע המגמות למרות המבוכה והיעדר המטרה הברורה ניתן להבחין בשלוש מגמות אידאולוגיות בקרב המלחינים בני הדור הראשון של המוסיקה ביישוב ; ה לאומיות קולקטיבית . מעצבה של גישה זו היה אלכסנדר אוריה בוסקוביץ , ' שהיה האידאולוג הרהוט ביותר של המוסיקה הישראלית בראשיתה . הואיל ודיון מקיף באידאולוגיה של בוסקוביץ' כבר פורסם , אסתפק בסיכום תמציתי של עיקריה : א . כל מלחין הראוי לשמו מגיב ביצירתו על ה'היכן והמתי' הדיאלקטי של המציאות שבה הוא פועל . ב . 'התיכן והמתי' במציאות הישראלית מתבטאים בנוף הארץ - הנוף ה'סטטי , ' שהוא הנוף שהמלחין רואה סביבו , והנוף ה'דינמי' שהוא קולט באוזניו : צלילי השפה העברית . 7 לדיון מפורט ראו : אמנון שילוח ואריק כהן , 'דינמיקת השינוי במוסיקה של עדות המזרח בישראל , ' פעמים , , < 1982 > 12 עמי ; 25 הירשברג , 'ברכה צפירה' > לעיל הערה . ( 2 . 8 ראו ספרה המקסים של ירדנה כהן , בתוף ובמחול , מרחביה , 1963 עמ' , 30 . 9 להוצאה מקובצת של מרבית כתביו האידאולוגיים של בוסקוביץ' ראו שמואלי והירשברג , א"א בוסקוביץ . '

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גורין בנגב


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר