על המדינאי הרצאה בטקס קבלת פרס בן-גוריון, 18.1.1998

עמוד:2

( דיאלוג מבין השיחות המאוחרות של אפלטון ) נוטלים חלק סוקרטס , סוקרטם הצעיר , תאודורוס ומי שמכונה 'הזר' מן האסכולה הפילוסופית האליאתית . ( Eleatic ) אפלטון מנסה להתוות קווים מאפיינים של הפילוסוף , של הס ו פ י סט ( אשר לגביו היתה לו הערכה שלילית ) ושל המדינאי . לטעם המתדיינים , האפיונים מופרדים זה מזה - באופן 'שלא ניתן לבטאם בנוסחה גאומטרית . ' המדינאי מדורג על ידי המשתתפים בשיחה מעל לסופיםט ; אך מעל למדינאי מוצב הפילוסוף , בטעמו של אפלטון בכל הדיאלוגים . הוא מוסיף ומסווג : מבין המדעים יש אלו המעשיים וישנם אלו שהם לחלוטין אינטלקטואליים . מדע המדינאות נמנה עם המדעים האינטלקטואליים . מדינאי , זהים לו המלך , האדון , בעל הנחלה ; כל אלו הם לטעמו היינו הך . הידע להיות מלך יכול להיות בהישגו או כושרו של אדם מן השורה , שהרי ניהול נחלה גדולה זהה לניהול מדינה קטנה . זאת ועוד : מי שמייעץ לרופא הוא כמו רופא , ומי שמייעץ למלך חייב להיות בעל ידע כמו המלך עצמו . מדינאי , מלך , אדון ובעל משק בית הם , כאמור , היינו הך , מבחינת מהות המטלה המוטלת עליהם . המדינאי או המלך מנהלים מדינתם שלא בידיהם ולא בגופם , אלא על יסוד האינטליגנציה וכוח המחשבה . מכאן כי מאפיין מרכזי של המדינאי או המלך הוא הדרישה כי יהיה בעל תבונה וירע , היינו בעל . ( Knowledge ) run זו תכונה כללית . מה התוכן הספציפי הדרוש במכלול זה ? מי שמתכנן עבודת בנייה ומבקש לבצעה בשלמות אינו יוצא ידי חובתו בעריכת החישובים ובמתן חוות הדעת . עליו להקצות לפועלים את עבודתם ולפקח עליהם עד שהם מסיימים עבודתם . משמע , יש הבדל בין מתן חוות דעת ושיפוט ערכי גרדא , מצד אחד , לבין החובה והיכולת לשלוט ולהגשים . כדי להוסיף לסייג ולהבחין הוסיף כי השליטה של המלך אינה דומה לזו של הסוחר הקמעונאי , אלא דומה לזו של היצרן : לדידו של אפלטון יש הבדל בין מי שנותן הוראות לאחרים לפי הבנתו ושיקולו , קרי היצרן , לבין מי שרק מבצע הוראות ( היינו הזמנות ) של אחרים ( כמו הקמעונאי . ( יש לזכור כי על המדינאי לשלוט ביצורים חיים . אולם המדינאי אינו החונך של יחיד זו או אחר . הוא מנווט את כלל הציבור . זוהי אפוא אמנות השליטה או הניהול של ציבור שלם . למדינאי מתחרים רבים הטוענים שהם למעשה אלה המנווטים והמנהלים את הכלל ( כגון סוחרים , מגדלי חיות , ספקי מזון , רופאים . ( אף הם טוענים שהם 'הרועים' של בני האדם . גם הם טוענים שעליהם מוטלת החובה לדאוג לגידול ולניהול של החברה האנושית וכי הם גם מנהלים , על ידי כך ותוך כדי כך , את השליט עצמו . אפלטון דוחה טענה מסוג זה . . 1 אסכולה שנוסדה על ידי פרמנידס . ( Parmenides ) היא חקרה את משמעות הפנומנה , בייחוד פנומן השינויים .

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גורין בנגב


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר