פרק ראשון מן הז'אנר והלאה

עמוד:13

הפארסית של "קומדיה של טעויות" מכילה את כל הסיפור של רומנס הנדודים , ההתחלפויות ואיחוד המשפחה , אשר מתכנת את המחזות המאוחרים . אכן , את מכלול היצירה השקספירית אפשר לקרוא כקלף שנכתב פעמיים — רשימה על דפדפת פלא , אותו צעצוע שבו ראה פרויד דגם לתת מודע , אשר על דפיה רשומות שוב ושוב הצגות חוזרות של חוויות חיים של זיקות המובאות בתבניות של אמנות . אם נחזור לטרגיקומדיות ולקומדיות ה"אפלות , " כפי שהן מכונות תכופות , אשר כה הטרידו את המבקרים : אין בידינו תאוריה מקיפה המפרשת את טיבן וצורתן , ואף לא שום מערכת כינויים מבוססת , שבאמצעותה נוכל לדון בהם . אף כי על כמה מן המחזות האלה הוכרז שהם מיצירותיו המהוללות והנחשבות ביותר של שקספיר , הרי אחדים מהם — ובעצם , כל אחד ואחד מהם בתקופה זו או אחרת — הורדו בבירור למקום נמוך או אפילו מפוקפק בקנון . הם כונו "מגושמים , " " נעדרי פשר לכיד , " "עשויים שלא כהלכה , " "נאיביים , " "מרושלים" וגם בפשטות "אוויליים . " מה שמפריע בהם ביותר לתחושת הסדר הטוב הוא הדיסוננס המוחש בין אמנות ההיצג הריאליסטית לעילא והחדורה שנינה וחוכמה של תרבות הומניסטית גדולה לבין דברים רבים כל כך הנראים מטורפים ואבסורדיים . הוצעו תאוריות מתוחכמות יותר או פחות , שבאו ליישב את הסתירה הזאת : באשר לקומדיות דובר על הצל המתעבה של התקופה הטרגית הקרבה והולכת ; באשר לרומנסות , נאמר שהמחזאי החל להשתעמם ולהתייגע ונעשה מרושל או פשוט הוא הניח לעצמו להסתמך על הפולקלור או על המוטיבים של המעשייה , שנחשבו מתאימים מבחינה ז'אנרית למודוס של הרומנס , בעוד הוא משתמש בהם כבמסכה כדי לחפות על העניינים שהעסיקו אותו באמת בשלב הזה — עניינים פילוסופיים , מטפיסיים ותאולוגיים . בין שניטה להשתכנע מן ההשערה האחת ובין שניטה לעבר האחרת , מה שמרשים אותנו במיוחד במחזות המוזרים , המעניינים והיפים האלה ראה : Marvin T . Herrick , Tragicomedy — Its Originand Developmentin Italy , ; France and England , Urbana : Illinois University Press , 1955 קולי . ביבליוגרפיה מקיפה של מחקרים של הרומנסות מצויה בספרם של קיי וג'ייקובס , ושל "קומדיות הבעיה" בספרו של וילר .

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר