מבוא ל'ספר העיקרים'

עמוד:13

האל בנמצאות . ב . השגחתו בהם . ג . יכולתו . ד . הנבואה . ה . הבחירה החופשית של האדם . ו . תכליתיות העולם . אחר כך באים עיקרים שהתורה מחייבת עליהם , אבל אין הכפירה בהם מפילה את התורה , והם : א . חידוש העולם יש מאין . ב . הישארות הנפש . ג . שכר ועונש . ד . תחיית המתים . ה . נצחיות התורה . ו . נבואת משה . ז . אורים ותומים . ח . משיח . ולבסוף אמונות שיש להן מקור בתודה , אבל אין אדם חייב להאמין בהן , והן : א . נצחיות העולם . ב . ריבויה עולמות . ג . שגרמי השמים חיים . ד . שגרמי השמים משפיעים על הנהגת האדם . ה . השפעת הקמיעות . ו . השדים . ז ' . הגלגול . ח . הישארות הנפש של נער בטרם הגיעו למצוות . ט . גן עדן וגיהנום . הנקל להיווכח , כי יש הבדל מרחיק לכת בין משנת עיקרים זו לטופס הראשון והקלאסי של משנת עיקרים יהודית , שנוסחה על ידי הרמב"ם במבוא לביאורו למשנה פרק חלק . הרב חסדאי קרשקש אינו מונה כלל מציאות האל ואי גשמיותו וקדמותו כעיקרים ( שהללו הם עניין לראיה הפילוסופית , ( וכנגדם הוא מונה הרבה אמונות , שהרמב"ם אינו כולל אותן וקצתן אף דוחה ; גם שיטת המניין שונה היא . בכל אלה ניכר ההבדל שבינו לבין הרמב"ם בסוגיה זו . לפי ר' חםדאי קרשקש עיקרי הדת יסודם בהתגלות ותוקפם מן ההתגלות , ואף כי אין הוא מוותר על הבנה שכלית של העיקרים הללו , אין הוא תולה אותם במופתי השכל ואין לפניי אלא מה שנלמד לו מן התורה . מפעלו הפילוסופי הנועז של הרב חסדאי קרשקש לא זכה להשפעה רבה בזמנו ! הדור לא היה עדיין מוכן לקבל את ביקורתו הנועזת על הפיסיקה של אריסטו . אולם במגמתו לבסס את ד ת ישראל על . עיקרים שנגזרו מן התורה ועל יסוד הניסיון ההיסטורי של ההתגלות , אופייני הוא לביוץ המחשבה הכללי של המנהיגות הרבנית בזמנו . נסיונות כאלה אנו מוצאים גם אצל רבו של הרח"ק בהלכה , ר' נסים בן ראובן גירונדי ( הר '' ן , ( אצל חברו רי יצחק בר ששת ( הריב"ש , ( ואצל בן דורו הצעיר ממנו רי שמעון בן צמח דוראן ( הרשבי'ץ , ( שחיבוריו השפיעו השפעה מכרעת על עיצוב משנת העיקרים של ר' יוסף אלבו .

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר