חוקות שמים וארץ הקוסמוס של היוונים

עמוד:1

הקדמה ספר זה אינו בא למצות את תולדות מדעי הטבע ביוון העתיקה . כפיסיקאי התעניינתי בעיקר בבעיות העולם הגשמי שהיוונים עסקו בהן , ובדרכי מחשבתם המדעית . המקורות שבחרתי ותרגמתי נצטרפו במרוצת הזמן למסכת שמתוכה עלו פרקים אלה , בחינת פירוש והרהורים . בחירת העניינים והטכםטים היא פרי הכרה , שבאה לי תוך התעסקות בעולמם המדעי של היוונים , והיא : הדימיון המפליא של דפוסי מחשבת הראשונים לדפוסי מחשבתנו בצירופי אנאלוגיות ותבניות מדעיות , ובחשיפת הרקע ההכרתי שבתפיסת התופעות ; ולעומת דימיון זה —ההבדל החותך שבין ראיית הראשונים , שתפסו את העולם כחטיבה אורגאנית וחיה , כפרוייקציה של האדם לעמקי המרחב , ובין ראייתנו אנו , שהפכה את העולם למערכת מתי מאטית מופשטת , ההולכת וחודרת מרחבי העולם הגשמי לתחומי הביולוגיה וגופו של האדם . היוונים הם אבות הקוסמוס שלנו , מפני שהם גילו את הגישה המדעית השיטתית . אולם הזדהותם עם הקוסמוס , אי יכולתם לר אותו כאובייקט הניתן לניתוח —והיוצאים מכלל זה הם מעטים — מנעה בעדם במשך תקופה של קרוב לאלף שנים להגיע למקום , שאנו הגענו אליו בתקופה החדשה , בפרק זמן קצר מזה לאין ערוך . נדמה לי , כי עד כה לא הודגשה דיה רתיעתו של היווני מפני השימוש בשיטות 'לא טבעיות / כניסוי וכמתימאטיזאציה של גדלים פיסיקאליים , שהיתה אחת הסיבות העיקריות לשקיעתו של מדע יוון . רתיעה זו לא כלתה אלא בתחילת התקופה החדשה , שעה שהתחיל האדם 'מנתח' את הטבע כאובייקט זר . אותה שעה נתעורר בו גם יצר הכיבוש , שחולל את הטכניקה : וכך נצטרף יצר הכיבוש ליצר ההכרה , שראשיתו אצל חכמי יוון העתיקה .

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר