פרק ב אמנות הפסיקה

עמוד:271

מורכבויות לעתים קרובות הדיונים ההלכתיים בשאלה של מקרה פרטי מכילים מורכבות סבוכה , הרבה מעבר להצגה של קיטוב דיאלקטי בין שני מוקדים מוגדרים היטב . אמנם עיקרו של חיבורנו מוקדש למתח שבין שני הקטבים " צלם אלוהים" ו"גוי קדוש , " אבל בתוך כל תחום אפשר להצביע על שאלות פנימיות לא פתורות המשפיעות גם על המפגש בין שתי המערכות . כמה דוגמאות לכך יובאו בהמשך הדברים . כך לדוגמה בשאלה הפמיניסטית , שהיא מהשאלות הקשות והמורכבות שהניחה העת החדשה לפתחה של המסורת הדתית , יש להקדים בירור בכל אחד מן הצדדים . מצד אחד יש לבחון מהם הערכים המניעים את העמדה הפמיניסטית מן ההיבט של צלם אלוהים : החירות , הכבוד או השוויון . שלושת ערכים אלו אינם שווים , לא רק במהותם , אלא גם בהשלכותיהם המעשיות , וממילא גם התגובה לדרישות שכל אחד מהם מציב תהיה שונה . מנגד גם באשר לעמדה המסורתית לא ברור מה מתוכה משקף יחס מהותי לאישה , ומה מקורו בהקשרים חברתיים ותרבותיים תלויי הקשר היסטורי ולפיכך מחויבי שינוי עם השתנות הזמנים . דוגמה אחרת , מתחום הכלכלה : זכות הקניין , חירות הפרט , ערך השוויון וכבוד האדם הן מערכות מתנגשות , שהפתרונות להן בעולם שאחרי המהפכה הצרפתית נעו מהשוויונאות הקיצונית של היעקובינים בצרפת , דרך המרקסיזם לקומוניזם הסובייטי , ומן הקוטב השני לליברטיאניזם הקיצוני ולכלכלת השוק בדרכו של מילטון פרידמן ואסכולת שיקגו האמריקניים . עולם ההלכה מגיב לגישות הללו , אם בכלל , בדרכים שונות . תחילה יש לברר אם בכלל קיימת עמדה עצמאית , מהותית , הניתנת להפקה מן המקורות הקלסיים , או שהתורה רק מגיבה לדפוסים הכלכליים של החברה שבתוכה היא פועלת בהקשר זמן היסטורי וחברתי . תנועת " תורה ועבודה" הפנימה במידה מסוימת את ערכי הסוציאליזם והציעה את ביסוסם במקורות מן המקרא ועד ימינו . חוגים אחרים דחו גישה זו ונקטו גישות בורגניות או ליברליות יותר , בין שהשעינו אותן על מקורות מהתורה ובין שטענו שאין להלכה עמדה בנושאים אלו . לאחרונה חזרה וצפה קריאה להגבלת החופש הכלכלי והעמדת דרישות של צדק חברתי בשיח 304 להרחבה בסוגיות מעמד האישה ראו בספרה של תמר רוס , ארמון התורה ממעל לה ( רוס , תשס"ז . (

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר