פרק ז הגבלת זכויות האדם

עמוד:245

כפייה לקיים מצוות התביעה מכל יהודי לקיים את חלקו בברית שכרת ה' עם עמו מתקיימת לא רק באמצעות ענישת העבריינים , אלא גם בכפייה אקטיבית לקיום מצוות . על פי הדין כופים לקיים מצוות עשה , מלבד כמה מצוות שאינן נכללות בכלל זה מסיבות מיוחדות . " במצוות עשה , כגון שאומרין לו עשה סוכה ואינו עושה , לולב ואינו עושה , [ עשה ציצית ואינו עושה ] מכין אותו עד שתצא נפשו" ( כתובות פו ע"ב . ( כלומר , כל עוד יש ביכולתו לקיים את המצווה והוא מסרב לעשות זאת , צריך בית הדין לכפות עליו בכוח לקיימה . מכוח זה פסקו בעבר שצריך לכפות גירושין על זוג חשוכי ילדים , אחרי עשר שנות עקרות , כיוון שניתן לחייב את האיש בקיום מצוות פרייה ורבייה . וכן פוסקים לכפות על האב למול את בנו ( שו"ת תשב"ץ , חלק ג , סימן ח . ( גם במצוות צדקה נעשה שימוש בכלים של כפייה ( בבא בתרא ח ע"ב : ( ניתן לכפות על אדם אמיד לתת חלקו בצדקה כפי ראות עיני הגבאים הממונים על נושא זה . 283 המתח בין גישות המבקשות לכפות קיום מצוות ובין גישות ליברליות יותר בא לידי ביטוי ספרותי מרשים באגדת התלמוד בחולין קי ע"ב . הסיפור מעמת בין גישה כפייתית של חכמי סורא בימי רב חסדא ובין גישה פומבדיתאית של רמי בר תמרי , תלמידו של רב יהודה . אנשי סורא מוצגים כמי שכופים לקיים מצוות בכוח , ואיש פומבדיתא נאבק בגישה הזאת במגוון דרכים , למשל על ידי המצאת צידוקים לכך שאינו מניח תפילין , אינו מטיל ציצית בבגדו , אינו נמנע מאכילת כחל ( עטין ) ואינו נמנע משימוש בשיירים של מוצרי תעשיית היין , שיש בהם חשש יין נסך . הוא גם חולק על הגישה הסוראית המבקשת לכפות על בן קיום מצוות כיבוד אב בטענה שאין כופין על " מצות עשה שמתן שכרן בצדן , " כלומר מצוות שבתורה מופיע השכר שניתן עליהן כגון כיבוד אב ואם , שבה נאמר : למען יאריכון ימיך . בעניין הכפייה למצות פרייה ורבייה ראו פסקי הרא"ש ליבמות , פרק ו , סימן טו . ובראב"ן ליבמות סד ע"א ( שו"ת מהרי"ט [ ר' יוסף טראני , טורקיה , המאות השש עשרה-שבע עשרה , [ חלק ב , יורה דעה , סימן מז , ( הוצעה סברה שלפיה יש לכפות על בחור רווק להתחתן כדי לקיים את מצוות פרייה ורבייה . המחלוקת בנושא זה מפורטת באוצר הפוסקים לסימן א באבן העזר , ושם גם דיון על הגיל הראוי לכפות . בעניין כפייה לצדקה ראו בבא בתרא ח ע"ב ; תוספות בבא בתרא ח ע"ב , ד"ה " אכפייה לרב ; " רמב"ם , הלכות מתנות עניים ז , י ; שולחן ערוך , יורה דעה רמח , א . לשאלת האפשרות למימושה של כפייה בעידן המודרני ובמדינת ישראל ראו מאמרו של הרב אהרן כץ , "כפיה במצוות" ( כ"ץ , . ( 2002

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר