מבוא ל'איאס'

עמוד:10

... ' כי הורתו T הכבודה 5 T : - כפרס T : יעדה T-: T את - v הנ # ? : ק ; וישפטו הטרואים ופלס האלה' היא אתונה ' ... [ ש , 0 שם' 546 [ 547 בנשק הפלא זכה אודיסווס ( שכן על פי הצעתו של נסטור חייב לזכות בו הגבר , שממנו נפגעו הטרויאנים ביותר . ( איאס המאוכזב , מוכה צער ואחוז שיגעון' מאבד את עצמו לדעת . לפי לסכס היה בן טלאמון היחיד מכל גיבורי יוון שלא הובא לקבורה כדת אבות . בנושא המיתוס הזה כבר עסק אייסכילוס לפני סופוקלס באחת הטרילוגיות שלו ' ) המריבה על הנשק / 'בנות תראקיה , ' 'בנות סא לאמיס . ( ' מתוך הקטעים ששרדו מן הטראגדיות האלה ידועים לנו אי-אילו פרטי עלילה בעיבודו של אייסכילוס . במחזה הראשון פונה איאס לעזרת האלה תטיס , אמו של אכילתם . הוא מחרף ומגדף את אודיסווס ומזכיר לו , שהוא בנו של סיזיפוס הרשע והנוכל ולא בנו של לארטס מלך איתאקה ( אגב , במוטיב זה משתמש גם סופוקלס ב'פילוקטטס . ( ' הריב על הנשק מתנהל כאגון בבית משפט . ב'בנות תראקיה' מופיעה מקהלת השבויות מתראקיה הדואגות לגורלו של איאס . על אודות התאבדותו מודיע שליח . גיבור המחזה 'בנות סאלאמיס' הוא טווקרוס , אחי איאס , החוזר לארץ מולדתו בלי אחיו . טלאמון אביו מגרש אותו מביתו ומארץ מכורתו ( גם למאורע זה מרמז סופוקלס ב'איאס' בחרוזים . ( 1020-1006 מה הם חידושיו או שינוייו של סופוקלס בסיפור המעשה לעומת העלילה החומרית , ההומרידית ולעומת אייסכילוס ? באמת אין החידושים רבים , אבל חשיבותם גדולה בשביל מבנה העלילה כולה ובשביל מוסר ההשכל היוצא מן הטראגדיה . קודם כל צמצם סופוקלס את העלילה עצמה : במקום טרילוגיה נוסח אייסכילוס קיפל המשורר את כל סיפור המעשה במחזה אחד כמנהגו . הוא פוסח על הריב ועל המשפט ; אף על דבר טירוף הדעת שומעים אנו מפי אחרים . קרוב לוודאי , שטבח הצאן והבקר הוא חידושו של סוםוקלס ( שכן ביצירות שקדמו לו מסופר על שגעון סתם ואין מעשה הטבח מוזכר , כנראה , במחזור האפי . ( לפי המסורת . 3 האלה תטיס .

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר