הקדמה

עמוד:8

חריפים שמקורם במשאלות לב . לעומת מסות אלה - הבאתי עדויות של אנשים שחזו את התופת הנאצי מבשרם , ובכללן כמה עדויות על מסירות נפש והתעלות מעל לתהום האבדון . עיקרו של הפרק השני הוא מעקב אחר שינויי המגמות שבספרות העדות . לשם כך השוויתי את לשונם הראשון של כמה ספרי עדות ללשונם האחרון ; את מקורם ביידיש לתרגומיהם לעברית ; את מהדורותיהם העבריות הראשונות למהדורותיהם האחרונות ; את גרסתם של פרקי עדות בספרי הזיכרון לקהילות החרבות לגרסתם בפרסומים אחרים וכן את דרכם של עורכים ואפוטרופסים של ספרי הזיכרון לשכתב פרקי עדות לפי חפץ לבם . הפרק השלישי הוא התבוננות מדוקדקת בחתימת השקיעה של החסידות בפולין , הלא הן דרשותיו של הרבי מפיאסצ'נה , ר' קלונימוס קלמיש שפירא , בגטו ורשה , שהעלן על הכתב במו ידיו והכתירן בשם "חדושי תורה משנות הזעם ת"ש , תש"א , תש"ב . " הן נתגלו אחרי המלחמה ונדפסו בירושלים בשנת תש"ך בשם "אש קודש . " בפתח פרק זה הבאתי כמה שרטוטים לדמותו הפיוטית של האדמו"ר מפיאסצ'נה שהלל צייטלין הגדירו "אדמו"ר - אמן פדגוג , " וכן סקרתי בקצרה את דרשותיו לפני המלחמה בגנות החילון המתפשט והולך ואת תביעותיו להגביר את הרגש בחיי הדת , לחדש את נעורי החסידות ולהרחיב את שורותיה ואת תגובתו על הגזרות בפולין ומחוצה לה בשנת . 1936 קורא שיעיין בדרשותיו , שהן בלי ספק תעודה ייחודית בתיעוד היהודי הפנימי מימי מלחמת העולם השנייה , יתפעם מכנותו ומיושרו הרוחני של אומרן שלמרות אמונתו האיתנה - ואולי משום אמונתו האיתנה - הן רוויות עוגמת נפש עמוקה על התרופפותם של עמודי האמונה בקרב כלואי הגטו ותהייה אחרי משמעותן האמונתית של הגזרות האיומות . ככול שהחמיר מצבם של כלואי הגטו כן החמירו בדבריו סימני מבוכה ואובדן עצות . והרי שתי דוגמאות אופייניות : בדרשתו לחנוכה תש"ב הדגיש הרבי כי האמונה היא יסוד היסודות בחיי האדם . הנדנודים וההרהורים בצדק האלוהי העולים בלבו של אדם המיוסר בייסורים קשים הם קריעה בנימי נפשו , ניכור וניתוק מאביו שבשמים . את הגיונם של הרהורי כפירה העולים בלב הבריות בגטו בעקבות הגזרות דחה הרבי מכול וכול שכן גזרות אלה אינן אלא "מעשי ד "' והן מעבר לקוצר השגתו של בשר ודם . טועים הבריות בגטו הסבורים "שיסורים כמו

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר