מבוא למהדורה העברית

עמוד:7

בספרות המקרא . קרוס אף טען ש"תנופתם של האירועים ההיסטוריים מוכרת בסופו של דבר כבעלת משמעות מכרעת . " על "ביקורו" של ישעיהו בשאול אפשר אפילו לומר שיש פה קטע אנטי מיתי , שכן לא רק למלך בבל שעתיד ליפול המשורר לועג , אלא גם לשפתם הנשגבה של השירים המיתיים עצמם ולליווי המוסיקלי שלהם . רמז לכך נמצא בפסוק יא : "הורד שאול גאונך , המית נבליך . " לא מיתוס בלבד יש כאן , אלא גם אנטי מיתוס ! ואכן , הפרק האחרון של הספר יוקדש לאנטי מיתוס , בייחוד בספרות המודרנית והפוסט מודרנית . סופרים כגון בורחס וג'ון בארת נוטים לשים ללעג כל מיתוס וכל ארכיטיפ . ברבים מסיפוריהם העולם מצטייר כנטול כל סדר . אין לדבר כאן על מבנה , לא זה המתבסס על הטבע , ואף לא זה המתבסס על ההיסטוריה . אבל גם שני הסופרים האלה שאבו ממקורות תנ"כיים . החתירה תחת היסוד המיתי , שהבחין בה קרוס , מביאה את הסופר התנ"כי לא פעם לעמדה אנטי מיתית . ספר איוב מכיל אוצר לא רגיל של מוטיבים מיתיים , כפי שציינו פרשנים רבים . עם זה , בשעה שאיוב דוחה את חוכמת הרעים נדמה לפעמים שהוא דוחה את כל "הצורות הסמליות , " ונשארת לו px "תלויה על בלימה . " בפרק י הוא מעלה לפנינו את חזון האין המוחלט , המגיע לשיאו במלים px" עפתה כמו אפל , צלמות ולא סדרים" ( פסוק כב . ( פסוק זה ודומיו מהדהדים , למשל , בסיפורו הקצר והנפלא של בורחס "ספר החול . " ואיוב אינו הספר היחיד במקרא המעמיד בסימן שאלה את כל "הצורות הסמליות . " גם הטקסט של קהלת כאילו מפרק את עצמו בשעה שמחברו של ספר החוכמה המובהק הזה דוחה את כל הז'אנר שהוא מייצג , כפי שהוא דוחה גם את העוסקים בו , ואומר על החוכמה "שגם זה הבל" ( ב , יד טז . ( אין פלא שבשעה שג'ון בארת , בסיפורו הקצר "מסע לילי בים , " מבקש לשלול כל משמעות מחיי האדם ( ובאותה מידה גם מן האגדות על חיי האדם , ( הוא מוצא לנכון להסתמך על קהלת , הרואה את בני האדם "כדגים שנאחזים במצודה רעה" ( ט , יב . ( אם התנ"ך מציע לנו את הארכיטיפ של הברית בבחינת מבנה על המעניק משמעות גם לחיים וגם לספרות המשקפת את החיים , הרי שהוא מאפשר לנו , בספרים כמו איוב וקהלת , לעמוד גם על האנטיתזה — להציץ במחזה האימים של עולם בלא סדרים . א' הראל פיש ירושלים , אדר תשנ"ו

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר