עמוד:8

סינמה סיסי קווים לדמותו של הגבר הנשי בקולנוע הישראלי * גלעד פדבה מרצה לקולנוע , תרבות פופולרית ומיניות בקולנוע הציוני הלאומי לא היו גברים נשיים בשיער מחומצן ובנעלי פלטפורמה עם קול מתלטף , מחוות גוף מעוגלות , עיכום ראוותני , חולצות ססגוניות ומכנסיים צמודים . ה"יהודי החדש , " חלון הראווה הזכרי של הציונות , היה מוצר אידיאולוגי מובהק עם בלורית מסתלסלת וחיוך מנצח , מעט מבויש ומעט שחצן , עובד אדמה ולוחם עשוי לבלי חת , המוכן בכל עת לכבוש ערים , כפרים , משלטים ומעריצות צבריות מזדמנות עם קוקו וסרפן . בניגוד לאמונה הרווחת , הצבר הקולנועי היה במקרים רבים שחרחר , ולאו דווקא בלונדיני תכול עיניים , אך תמיד הופיע כתקווה הגברית הגדולה של העם הבורא עצמו מחדש בשדה הקרב , בפלחה , בהרקדה , במיטה ועל המסך הגדול , ובניגוד מוחלט ל"יהורי הגלותי" המתרפס , החיוור , האומלל והנשי . כניסתו המאוחרת של הגבר היהודי הסיסי לקולנוע הישראלי , בשנות ה 70 של המאה העשרים , מסמנת מפנה דרמטי בתרבות הישראלית . שובו של הסיסי התאפשר בזכות המלוררמות המעמדיות וקומדיות הסקס האתניות של שנות ה , 70 המכונות "סרטי בורקס , " שהצמיחו מודלים קולנועיים חדשים של גבריות ישראלית , הרחק מן השדה החקלאי ומשדה הקרב : הבריון השכונתי , העבריין השרמנטי , נער הרחוב , ספר הצמרת , מנקה האסלות , הפושטק טוב הלב , התייר התמים , המיליונר היבשושי , האלכוהוליסט המבדר , הסוחר הממולח וחבריהם . קולנוע אסקפיסטי זה , שהגיע למסך בעקבות התעייפות הצופים משטיפת המוח הלאומית , עליית הקפיטליזם והשפעה ניכרת של הקולנוע המצרי , התורכי והאיראני , ביקש לספק חוויות משעשעות וריגושים מיידיים לקהל צופים עממי ( גרץ ; 1993 שוחט . ([ 1991 ] 2005 קולנוע זה הרשה לעצמו להשתחרר מתכתיבי הקולנוע הלאומי : במקום דוד עמרם , הלוחם הצבר האמיץ ( אריק לביא , ( המקריב את חייו בגבעה 24 אינה עונה ( ת'ורולד דיקינסון , , ( 1955 הופיע סרגייו קונסטנצה ( ישראל פוליאקובו , בעל מועדון הימורים , המסתבך בחובות ובורח למילואים בגבעת חלפון אינה עונה ( אסי דיין , . ( 1976 1 " סרטי הבורקס" הולידו את ששון ( זאב רווח ) מצ'ארל וחצי ( בועז דוידזון , , ( 1974 אחד הגברים הנשיים המפורסמים והאהובים ביותר בקולנוע הישראלי . ששון התאפיין בחיבה יתרה לחולצות הוואי צבעוניות בעלות הדפסים של פרחים טרופיים הפתוחות עד הטבור , חושפות חזה שעיר וגורמט רק ומכנסי סאן טרופז מתרחבים בצבעים עזים , כמיטב אופנת הדיסקו האמריקנית של שנות ה 70 המוקדמות ; עבריין ממוצא מזרח , שתחום פעילותו לא ברור , המעדיף לבלות את עיקר זמנו עם גדליה , בריון גדל גוף ומגולח ראש יגופ ה חושפת שר ר ם , ולא עם אשתו הכעוסה תמיד . ששון , הסובל מבעיית פוריות , מתייעץ עם פלורה ( עדנה פלירל , ( אמו של ציארלי ( יהודה ברקן , ( יריבו בלב ובנפש , אישה חמה וטובת לב הקוראת בקלפים ובקפה . הוא מספר לה שרופא הנשים שלח את אשתו לעשות " בדיקות של צפרדעים" על מנת לבדוק אם היא בהריון . התשובה הייתה שלילית , והרופא ביקש מהאישה לשלוח אליו את בעלה . "בתור מה אני אלך אצל רופא נשים , " זועק ששון את כאבו בתנועות גוף נשיות מוחצנות בפני פלורה , "בתור אישה או בתור צפרדע . " !? לאורך הסרט מקפיד ששון ללקק את אצבעו ולסדר את שערו תוך כדי נסיעה , לחשוף מלתחה עשירה של לבוש צבעוני צעקני המבליט את חלציו , ולדבר באינטונציה נשית מתלטפת כשהוא משמיע את הרפליקות הנצחיות : "מי מתעסק ? זה מיקו " ! ו"מה רוצה התולעת ? מחפשת חכה . " ! המאצ'ואיזם של ששון מתבטא בהטרדות מיניות חוזרות ונשנות של לילי ( גאולה נוני , ( פועלת ייצור יפה , קשת יום , המגדלת לברה את אחיה המתבגר מיקו ( דוד שושן , ( בן טיפוחיו של צ'ארלי . באחת הפעמים ששון שולח ידיו אל לילי , ואז מופיע מולו מיקו בפוזה גברית , ומאיים להרוג אותו אם שוב יעז לגעת באחותו . ששון מתחנחן , מצחקק ומציע למיקו קמע " ) זה היה של המלך אחשוורוש . ( " משנוכח לרעת שהנער איתן ברעתו , הוא ממהר להסתלק מהמקום . ניסיונות התקיפה המינית מהווים , לכאורה , ערבות לנטייתו ההטרוסקסואלית של ששון - הסטרייט הסיסי ביותר בקולנוע הישראלי - המרבה לבלות עם גדליה , מזניח את אשתו , מתעטף באופנת מועדונים צבעונית ומקפיד מאוד על תסרוקתו . 2 רווח גילם את דמותו של גבר נשי נוסף בסרטו ספר נשים , ( 1984 ) קומדיה של טעויות העוסקת בשני אחים ממוצא מרוקני ; רקטור , מנקה האסלות ההטרוסקסואל , ומישל , ספר הצמרת ההומוסקסואל . לאחר שוויקטור גונב כסף ממעבידיו האשכנזיים , הוא מחליף זהויות עם אחיו . ויקטור הוא גבר מוזנח בסרבל כחול , פנים לא מגולחים , שיער לא מסודר ומבטא ערבי , המנהל ביר רמה את משפחתו הענייה ומרובת הילדים . לעומתו , מישל הוא גבר מטופח , לבוש בגרי יוקרה נשיים , נוטה חיבה יתרה לחולצות אדומות נוצצות ולמכנסיים לבנים צמודים , בלוריתו מחומצנת ותסרוקתו מוקפדת ; הוא מדבר במבטא צרפתי מאנפף , מנהל סלון יופי משגשג בדיזנגוף סנטר ומתגורר עם בן זוגו רון בחווילה מפוארת . לפי ההיגיון של ס פ ר נ ש י ם , גבר מרוקני אותנטי הוא בהכרח סטרייט , גברי , עני ולהוט מבחינה מינית , בניגוד גמור לאחיו ש"השתכנז . " סרט זה כורך יחדיו םיסיות , הומוסקסואליות ומערביות באופן סטריאוטיפי , ומתייחס לחד מיניות כאל תופעה היכולה להתקיים רק אצל גברים אשכנזים מסוימים , שהם לא "באמת" גברים או אצל כאלו שגבריותם מוטלת בספק . הרעיון שגבר מרוקני "אמיתי" יכול להיות הומו , נתפש כאן כבדיחה מרכזית המניעה את העלילה . כך למשל , אשתו של ויקטור מנסה לפתות את מישל ( המחופש לרקטור ! למעשה משכב כשהיא שרה לו "סייב 11 ) צ ' א ר ל י ו ח צ ונועז דוידזון , ( 1974 ששון ( זאב רווחו וציארלי ( יהודה ברקן )

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר
© מטח - המרכז לטכנולוגיה חינוכית