מבוא

עמוד:12

לאחר מכן , עוד ידעה המלה תמורות שונות בתוכנה . היא התחילה משמשת כל דבר נדיר , פראי או מוזר , בנוף ובחיים . ואולם אל שיא גלגוליה ואל זיכוכה הסופי הגיעה המלה משהתחיל פרידריך שלגל לציין בה את היצירות שמקור יניקתן בימי הביניים , בניגוד למושג המובע בדרך כלל במלה 'קלאסי . ' יחס ההומאניזם או הקלאסיציזם אל המציאות היה חיובי : המדע והחקירה פרחו בעקבות המונארכיה האבסולוטית . תקופת ה'שטורם אונד דראנג' ניסתה לפרש את המציאות ולתקן אותה . ואילו הרומנטיקנים הראשונים חיפשו את המציאות בדרך חדשה לגמרי , בטענם שדין הוא לפנות עורף למופשט ולצורות הישנות שנתרוקנו מתוכן . הם הגיעו לכלל הכרה ברורה , שחיקוין המיכאני של היצירות הקלאסיות , על כל מערכת הכללים הטכניים שלהן ועל לשונן הנמלצת , עשוי להביא את הספרות לידי התאבנות מוחלטת . הנושאים העתיקים , המיתולוגיה היוונית והרומאית , על חיצוניותם המפוארת , שוב לא התאימו למציאות החיה . ואולם דווקא אל מציאות חיה זו שם המשורר פניו , לפרשה ולתת לה ביטוי . הוא שאף להיות נושא דגלה של מציאות זו , של זו הנראית ושל זו הנעלמת , ולדבר בשם ההיסטוריה כולה , לא בשם זו שעד מפלת רומי בלבד . מכאן ואילו התחילו משוררים מבקשים להם נושאים מחוץ למקומות שהיו ידועים עד אז כמרכזי התרבות האנושית , בכל שטחי החיים , על גילוייהם המרובים . המשוררים התחילו מעריכים את הפולקלור ואת האגדה ומבקשים להם נושאים בעולמם של חלומות , במורגש ובמה שלמעלה מן המורגש , במיםטי ובמיטאפיםי . הריאליזם של הרומאנטיקנים פירושו גם התנגדות למאטריאליזם . ריאליזם זה שאף לקלוט בקרבו רק את נסיונות חייהם של יוצרי ההיסטוריה ושל נשואיה . הרומאנטיקנים ראו בהיסטוריה ובהתגלמותה האומנותית כלי ביטוי נאות גם לפילוסופיה , גם לבינה האנושית , וכמובן גם לאידיאלים שלהם . בגרמניה , בשנת , 1798 נוסד ה'אתיניאום . ' האחים שלגל , פרידריד ווילהלם , שוקדים על הוצאתו לאור , בנסחם בו את 'התורה האסתיטית' שלהם על פירושיה . ה'אתיניאום' הופך להיות אכסניה לאנשי רוח בעלי השקפות דומות . יוצרים שוקדים כאן על ניסוחן של הלכות ומעמיקים חקור והבהר . 'רצונך לחדור לפנימיותה של השירה ? אל תביא אמונתך ואהבתך קרבן לפוליטיקה . תן נפשך שי למדע ולאומנות ' ! אלה דברי פרידריד שלגל ( ואולם מעט גרמנים מוכנים לכך , הוא מוסיף . ( והנה משהו הדומה לווידוי : 'אני מאמין באנושות

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר