מבוא

עמוד:11

מסוימת , שמצויה היא' בכוח' במחשבת האדם' ושאי אפשר שתימצא במלואה אלא בישות אלוהית בלבד . רעיונותיו של דיקארט זוכים לקבלת פנים נלהבת מצד כל החוגים . אפילו הכנסיה נכנעת תחילה לקארטזיאניזם ולמגמותיו . האין זו באמת מאה שכולה אור ? זמן רב לאחר מזה' בשנות התשעים בלבד' מתחילים צצים ועולים סימני מתיחות מסוימת' בשל שלילתם , על ידי דיקארט ויורשיו' של ערכים הרבה למיניהם , באומנות' במערכות השלטון' באמונה . המתיחות — אין כמוה קרקע פוריה לצמיחתן של תופעות פאראדובםאליות . השכל , היופי , האמת , כל המטען הקלאסי הזה הופך — תוך כדי הרהור — להיות כמות בטלה ומבוטלת . בלים פאסקאל , אמן זה רב הידע וגדול ההגות , מערער על הקארטזיאניזם הראציונאליםטי . לפי פאםקאל , שיטתו של דיקארט , הרואה במאתימאטיקה את מפתחם של כל העולמות , היא דוגמאטית וראציו נאליסטית יתר על המידה . המציאות , טוען פאםקאל , אינה נתפסת בשלימותה בגבולות השכל האנושי , ועל כן אין לו לאדם בחקירתן של תופעות אלא עזרת הניסויים בלבד . אין כאן המקום לעסוק בהשקפותיו התיאולוגיות של פאםקאל' אך כאן המקום לעמוד על סגנונו התקיף והמלוטש , המזלזל בהלכה הגיאומטרית ושיםודו בשני אלמנטים עיקריים : בהתרגשות ובהיגיון . פאםקאל נמנה עם המשוררים הגדולים דווקא בזכות שתי תכונות אלו . הרעיונות שהוא בא להוכיחם מבטאים כל מלה בהיגיון עיקש . הכרה עמוקה- יוקדת , מנסחת דבריה בהתרגשות כזאת 1 סגנונו עתיד להיות קרוי בפי בני הדור ו 'הגיאומטריה הלוהטת . ' המלה 'רומאנטי' היתה יכולה להיוולד יחד עם הלשון עצמה . היא היתד . יכולה להיווצר בעדנים הפרימיטיביים עם ראשית צמיחת התודעה במין האנושי , בשעה שהאדם עוד עמד נבוך ומוכה סנוורים מול פני המאורעות הקוסמיים . היא נולדה בתקופת פלישתם של הבארבארים לאימפריה הרומאית , באותם מקומות שנוצר בהם —עקב ערבוב האלמנטים הזרים —אידיוט לשוני מסוים הידוע בשם , Lingua Romanica שעל ידו המשיכה בקיומה כמקודם Lingua Latina ~ n הרשמית . המלה 'רומאן' פשטה בארצות הלאטיגיות השונות . הצרפתים קראו למנגינות שחיברו בלשונם — 'רומאנסות . ' במאה הי"ז — כל אמירה פאנטאםטית או מופלגת היתה קרויה , בקורט זלזול , 'רומאנטית . '

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר