פתח־דבר

עמוד:8

שקדמה לחטא הקדמון , ובבעיות אחרות כיוצא באלו : הרומאנטיקנים השתקפו בנחת במראה זו , — כאילו הצליחו לגלות לעולם את ה'אמת' על טבע האדם . מכל מקום , ניסיתי לשקול את הדברים בלא משפטים קדומים ובלא משוא פנים , מתוך הכרה בעובדה שהיו בו ברומאנטיזם מידות וערכים נצחיים שכדאים הם שנעמוד עליהם . ספר זה , אף על פי שאיננו ממצה את הנושא העומד לפניו בשלימותו — פותח שעריו גם לפני כמה דמויות של יוצרים ששורת הדין חייבה את השתייכותם לרומאנטיזם ושהרחיקו עצמם מעליו ביודעים ומרצון עצמם , מפני התנגדותם לכמה מקוויה היסודיים של תנועה זו . ניסיתי להבליט את הצד החיובי שברומאנטיזם' שהרי מלכתחילה לא באתי אלא לגלות את היסוד שהיה עשוי לכלכל גם את הטוב וגם את הרע . לא העליתי את שורת האישים השייכים לנושא זה בשלימותה , אך מקווה אני שבחירת השמות והיצירות המשמשים עניין לעיוננו דלהלן / יש בה כדי להשביע רצון . עוסקת אני בשלוש ספרויות , בספרות הגרמנית , בספרות הצרפתית ובזו האנגלית . סבורה אני שהן הן הריליבאנטיות ביותר לצורכי מחקרנו זה , ושהתפתחותן יש בה כדי להדריכנו בכיוון הרצוי , למבטחים . ולבסוף : אני מרגישה צורך נפשי וחובה נעימה להביע את תודתי העמוקה לכל אלה , שעודדוני בחיבור הספר ושקדו על פירסומו , וביניהם למר ש . בונצ'יק בניו יורק , שיזם את הופעתו של הנוסח הראשון של הספר באידיש ; למר פייר פאראף בפאריס , שזירזני להרחיב את גבולי המסה ולכתוב אותה צרפתית ! ואחרון אחרון — לידידי , המשורר הדגול מר עזרא פליישר , שנתן לחיבור את לבושו העברי הנאה . מ . ל .

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר