א. הסיבות להתנצחות המיוחדת עם אפיון

עמוד:287

א . הסיבות להתנצחות המיוחדת עם אפיון . 1 אפאפרוד' טוס - השווה לעיל א . 1 , היקר לי מכל - דומה כי ראוי לתרגם "הנערץ עלי ביותר , '' שהרי הביטוי - TiniwTaTe ^ 01 - הוא גם בעל הוראה שכזו . מסרתי מידע על קדמות עמנו ... מכתבי ר & יניקים , הכשדים ווקצרים - הכוונה לכתבי הסופרים הצורים דיוס ומנאנדרוס מאפסוס ( א , , ( 158-155 ; 127-106 לכתבי הכשדים ( כלומר הבבלים ) ובראשם ברוסוס ( א , , ( 153-128 ולכתבי הסופר המצרי מאנתון ( לעיל , א , . ( 102-73 מטרתו הפולמוסית של יוספוס היתה , בין השאר , להזם באמצעות עדויות אלה את המסורות על מוצאם של היהודים ממצרים ולהוכיח את מוצאם הכשדי ; השווה להלן ב , p > , 8 לעיל א , . 130 , 71 הצגתי לעדות רבים מסופרי היוונים - רשימת הסופרים כוללת את פיתגורס , תיאופראסטיס , הרודוטוס , כוירילוס מסאמוס , קליארכוס מסולי , אריסטו , הקאטאייס מאבדירה ואחרים ( א , . ( 218-161 שמתי לאל את דברי מאנתון , כאירימון על הזמת דברי השניים ראה א , . 303-254 ואתרים - הכוונה להזמת דברי ליסימאכוס ( א , . ( 320-312 . 2 עתה אתחיל להזם את שאר הסופרים - על השימוש בפועל , i \ eyx ^ ראה א , . 4-3 האמירה " שאר הסופרים' מכוונת כמוע בראש וראשונה לאפיון , שההתנצחות עמו תופסת מקום מרכזי בספר השני של חיבורנו . שאר הסופרים הם אפולוניוס מולון ( הזכור להלן ב , , 148 , 145 , 79 , 16 , ( 295 , 270 , 255 , 236 ליסימאכוס ( ב , , ( 236 , 145 , 20 , 16 פוסידוניוס מאפאמיאה ( להלן ב , , ( 79 ומנאסיאס מפאטארה ( ב , . ( 114-112 T . 3 אפיון המדקדק - אפיון ( 'AiHwi' ) הוא ללא ספק שם מצרי , שנגזר , ( CPON ) d Ams--v הלא הוא כינויו של האל המצרי הנודע המסומל ברמות שור ; ראה 1 ח . Sperling 1886 , pp . iv-v , לדברי יוספוס ( ב , , ( 29 היה אפיון יליד מצרי , שנולד בשלהי המאה הראשונה לפסה"נ , או בראשית המאה הראשונה לסה '' נ , במצרים העליונה ( מערבית לתבאיס . ( הוא עקר לאלכסנדריה , שם רכש את השכלתו > כן את מיומנותו הגדולה ברטוריקה . הוא זכה לפרסום רב בספרות יוונית ובתחומי עיון אחרים , כמיוחד כמומחה בכתבי הומרוס , ולימים אף עמד בראש 'האסכולה ההומרית' באלכסנדריה , כתלמידו של דידיפטס ( Didymus ) וכיורשו של תיאון p ארטמידורוס . הוא כתב פירושים ולקסיקון אלפא-ביתי לכתבי הומרוס , שנעשו על פי הדרך שהותוותה על ידי מלומד אלכסנדרוני אחר , אריסטארכוס 145-217 ) לפסה"נ לערך , ( מי שנודע בהתעמקותו בשאלות דקדוק , לרבות ביקורת נוסח וביקורת ספרותית של כתבי הומרוס ושל גדולי המשוררים היווניים . בלקסיקון של אפיון השתמש סופר אחר , אפולוניוס סופיסטס , לכתיבת מילון משלו , שממנו שרד רק תקציר . בימי הקיסרים הרומיים טיבריוס וקלאודיוס ביקר אפיון ברומא ועסק שם בהוראה , ( Suda , S . V . 'ATT ( U ) V ) ובימי קאלינולה הוא אף ערך מסעי הרצאות ביוון כנואם ופרשן של שירת הומרוס , וזכה כשל כך לפרסום רב . ( Seneca , Epistulae Morales , LXXXVUI , 40 ) מלבד דברי פרשנות על הומרוס , כתב אפיון נם על הלשון הלטינית , על האלף-בית ועל סוניות לקסיקליות שונות , דברים שבגינם זכה מן הסתם לתואר 'המדקדק' (• , ( 6 7 P M-M- aTlK 6 s הנזכר על ידי יוספוס ( ב , , ( 26 , 15 , 14 , 12 ככתבי טאטיאן , ( Tatianus . O ratioadGraecos , 38 ) בכתבי קלמנס האלכסנדרתי Clemens Alexandrinus . ) ( Stromata , I , 21 : 101 , 3 וגם אצל יוליוס אפריקנוס ( ראה : אוסביוס , הכנה אוואננלית , י , . ( 6 , 10

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר