על שאלת המיעוט הפלסטיני בישראל

עמוד:203

על שאלת המיעוט הפלסטיני בישראל עזמי בשארה 1 מבחינה היסטורית ותיאורטית כאחת , הערבים בישראל הם חלק מן העם הערבי הפלסטיני . הגדרתם כ"ערבים בישראל" נוצרה בעת ובעונה אחת עם היווצרותה של שאלת הפליטים הפלסטינים . ועם הקמת מדינת ישראל על חורבותיו של העם הפלסטיני . לפיכך , נקודת המוצא ממנה נכתבת ההיסטוריה של הפלסטינים בתוך ישראל היא אותה נקודה שבה נוצרה ההיסטוריה של הפלסטינים שמחוץ לישראל . אי אפשר להצביע על לאום או על קבוצה לאומית הנקראת "הערבים הישראלים" או "הערבים בישראל . " ה"פרה היסטוריה" של הערבים בישראל היא ההיסטוריה הפלסטינית , ושיעתוקה של הווייתם כערבים בישראל קשורה לשיעתוקה ולייצורה מחדש של השאלה הפלסטינית . הדבר שמייחד אותם משאר הפלסטינים הוא העתקת הווייתם לשוליה של החברה הישראלית , כמיעוט המתקיים בתוך מדינת היהודים , כאזרחים במדינה שהם לא בחרו בה והיא לא בחרה בהם , בלשון המעטה ; מדינה שאיננה מדינתם , על פי הגדרתה —דה פקטו ודה יורה . למרות קשר זה , פתרונה של השאלה הלאומית הפלסטינית דרך פשרה היסטורית לא יביא בהכרח לפתרון שאלת הערבים בישראל , מה גם ששאלה זו אפילו איננה מנוסחת עדיין . פתרון של פשרה בנושא הלאומי הפלסטיני , המבוסס על המודל של "שתי מדינות" נראה כיום רחוק . אבל פשרה זו , שהיא תנאי לפתרון שאלתם של הערבים בישראל , כשהיא לעצמה איננה מכילה בתוכה פתרון זה . ואילו כל פתרון אחר , שאיננו מבוסס על פשרה היסטורית , מחזיר את הפלסטינים בישראל אל ההוויה הקדם היסטורית , כלומר , להווייתם הפלסטינית גרידא . האלטרנטיבה היחידה לפתרון של שתי מדינות יכולה להימצא רק בפתרון של מדינה דו לאומית , שכן במדינה כזו אי אפשר יהיה לדבר עוד על מיעוט ערבי בישראל . ישראליזציה גרידא איננה אופציה ממשית עבור הערבים בישראל וזאת משני טעמים : ראשית , היא איננה פותרת את הבעיה הפלסטינית ; שנית , ישראל איננה מדינת הישראלים אלא מדינת היהודים . לכן , ישראליזציה של הערבים בישראל פירושה דחיקתם הנצחית לשולי המדינה היהודית . אפשר לפשט את דפוס המדיניות של הממסד הישראלי על שני זרמיו , בימין ובשמאל , כלפי העניין הפלסטיני , לשתי דוקטרינות . הראשונה פשוטה מאוד . לפיה , אין עניין לאומי פלסטיני ויש סכסוך ערבי ישראלי , שהשאלה הפלסטינית היא תופעת לוואי שלו או אפילו כלי שרת בידו , קרדום לחפור בו . את הדוקטרינה הזאת היה נוח לאמץ עד מלחמת אוקטובר , . 1973 מאז , וליתר דיוק מאז הסכמי קמפ דייוויד , שלטת הדוקטרינה השנייה והמורכבת יותר , ואפילו קרובה יותר למציאות הקיימת , אם כי לא לאמת : יש עניין המקור : תיאוריה וביקורת : במה ישראלית , מס . . 1993 , 3 פורסם ברשות .

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר