מבוא

עמוד:10

אלה לדברים שיש בהם נזק למוסלמים , כגון : סיוע לאויבי האיסלאם ומתן חסות למרגלים נגדו , הריגה של מוסלמים , שוד דרכים , חיי אישות עם אישה מוסלמית או נסיון להעביר מוסלמי על דתו . היו שהדגישו דברים עקרוניים יותר , כגון : פגיעה בכבוד הנביא - שעליה חל עונש מוות גם על מוסלמי - ובכבוד האיסלאם , אי תשלום מם ה ' ג ' זיה ' או פריקת עול האיסלאם בכללותו . אך בדרך כלל נזהרו העולמא המוסלמים מאוד בעניין זה ורוב ההפרות של 'תנאי עמר ' - לפי אחדים אפילו קללת הנביא עצמו - נחשבו לעברות שעונשן בצדן , אך לא לעילה להפרת עצם חוזה החסות . נדמה שרק יהודים שהמירו את דתם לאיסלאם העזו לתבוע בפה מלא את הסרת כלל החסות ד' ) ' מה (' שהאיסלאם מעניק ליהודים , בדרך כלל בטענת השווא שהיהודים אינם עוד מונותיאיסטים אמיתיים והם בבחינת עובדי אלילים ואפילו עובדי אש . אכן , גם באירופה הביניימית נתנו נסיכים ורוזנים חסות ליהודיהם - בדרך כלל משיקולים כלכליים - ולעתים הגנו עליהם מפני ההמון או מפני הכנסייה , אך נדמה שמעולם לא התחייבו לכך במסמך משפטי כלשהו . שם גם מעולם לא ראה איש צורך להצדיק רדיפות ופרעות ביהודים בנימוק משפטי . ' ברית עמר' - תיאוריה ומציאות העובדה ש ' תנאי עמר ' הם מעין חוזה המחייב שני צדדים מתבטאת גם בעצם השם 'עהד עמר , ' שבו מכונים תנאים אלה . יחד עם זאת , אין כל ספק שהתנאים עצמם הם תנאים מבזים שתכליתם לא רק להבדיל בין שולט לנשלט ובין מוסלמי ללא מוםלמי , אלא גם להשפיל את הכופרים בדת האיסלאם . 'חוזה עמר ' קיים בעשרות גרסאות מתקופות שונות , אך מקורו מיוחס לחליף עומר בן אלח ' טאב . ייתכן שהמסמך התגבש לראשונה 12 ראה למשל הדיון אצל תקי אלדין אבן תימייה ( מת בשנת ( 1328 בספרו : אלצארם אלמםלול עלא שאתם אלרסול , טנטא , 1960 עמ י 7 ואילך . ועיין : לואיס , יהודים , עמ' 64 , 54 , ועוד . ראה עוד הטקסט של אלמגילסי במאמרה של ו ' באש מורין להלן . 13 ראה לדוגמה דבריו של המומר םעיד בן חסן בן המאה השלוש עשרה מאלכסנדריה ( טקסט ערבי ותרגום אנגלי A . S . Weston ( ed . and trans . ) , 'The Kitab Masalik Al-Nazar of Sa'Td : ( . ibn Hasan of Alexandria ' , JAOS , 24 ( 1903 ) , pp . 312-383 דברים ברוח דומה כתב עבד אלחק בן המאה הארבע עשרה ממרוקו . עיין : ח ' לצתס יפה , 'תרומתו של מומר יהודי ממארוקו לפולמוס המוסלמי נגד היהודים והיהדות , ' פעמים , 42 ( תש " ן , ( עמ' . 89-83 14 לאחרונה נעשה נסיון להסביר את מקורם של חוקים אלד , בראשית האיסלאם בצורך להגן על המיעוט המוסלמי השולט . ראה : A . Noth , 'Abgrenzungsprobleme zwischen Muslimen u . nicht-Muslimen : Die "Bedingungen 'Umars ( as-surut al- ' umariyya ) " unter einem anderen Aspekt gelesen ' , JSA 1 , 9 ( 1987 ) , pp . 290-315 15 ראה נוסחה מתורגמת של מסמך זה להלן , בסוף קובץ זה . נוסחאות אחרות של חוזה זה ראה : ח " ז הירשברג , 'היהודים בארצות האיסלאם , ' פרקים בתולדות הערבים והאיסלאם , בעריכת ח ' לצרוס יפה , תל אביב תשל '' א , עמ' 273 ( בעברית ;( לואיס ( לעיל , הערר . , ( 11 עמ ' 217 ואילך

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר