מבוא

עמוד:9

, ( 644-634 ) בא לעזרת יהודי זקן וסומא שהתלונן לפניו על מצבו . עמר נתן לו מכספי הצדקה המוסלמיים , שחרר אותו מעול ה ' ג ' זיה ' והזהיר את אנשיו : "אלוהים לא ינקנו אם אכלנו את כספו של זה בצעירותו וניטשנו בזקנתו . '' כמובן היה גם שיקול כלכלי ליחס מיוחד זה , כפי שעולה בבירור ממכתב ששלח על פי המסורת עמר בן אלח ' טאב אל אחד מנציביו , אבו עבידה : השאר את האדמות האלה אשר אללה נתן לכם שלל בידי תושביהם והטל עליהם מם במידה שיוכלו לשאת , וחלק את הרווח בין המוסלמים . הנח להם לעבוד את האדמה כי הם יודעים זאת היטב וטובים בכך יותר מאתנו . אל תראה אתה והמוסלמים אשר אתך את אלה ( אשר אינם מאמינים ) כשלל , ואל תחלקם ( כעבדים , ( בשל הברית שבינך לבינם ובגלל המס שאתה לוקח מהם כפי יכולתם . אללה הבהיר זאת לנו ולכם ככתוב : "הילחמו באלה אשר אינם מאמינים באללה וביום הדין , שאינם אוסרים מה שאסר אללה ושליחו ואינם מאמינים בדת האמת , ( אך ) הם מאלה שניתן להם הספר , עד אשר ישלמו את מס ה ' ג ' זיה ' מידם כשהם מושפלים " ( סודה ט , . ( 29 לאחר שלקחת מהם את ה ' ג ' זיה ' אין לך כל זכות עליהם . האם עלה על דעתך מה יישאר למוסלמים שיבואו אחרינו אם ניקח אותם ( לעבדים ) וננצלם ? באלוהים , המוסלמים לא ימצאו איש לדבר אליו ולהרוויח מעמלו . ואילו כך המוסלמים יאכלו ( את עמלם ) של אלה כל ימי חייהם , וכאשר אנו והם נמות - בנינו אחרינו יאכלו ( מעמל ) בניהם , וכן תמיד - כל עוד הם עבדים למוסלמים , כל ימי גבור האיסלאם . לפיכך הטל עליהם מס ומנע מהם שבי ואל תתן למוסלמים לעשוק אותם או לפגוע בהם או לשדוד את רכושם , אלא לפי המותר , ושמור בקפדנות את התנאים אשר הענקת להם בכל מה שנתת להם " . פגיעות ביהודים בימי הביניים והידרדרות מצבם בארצות האיסלאם בזמן החדש הוסברו לעתים קרובות בכך שהם הפרו את ברית החסות מצידם , מאסו במעמדם הנחות , לבשו בגדי פאר כמוסלמים השליטים , תפסו עמדות מפתח בשלטון או פגעו בכבוד הנביא והאיסלאם . המשפטנים המוסלמים בימי הביניים דנו במפורט בשאלה אילו עברות מצד בני החסות פירושן הפרת הברית ') נקד אלעהד (' כולה . היו שצמצמו עברות 9 שם , עמי . 126-125 10 יען יד . ' הביטוי הזה אינו ברור כל צורכו ונתפרש בדרכים שונות . ראה : לואיס , יהודים , עמ ' , 195 הערה . 9 11 אבו יוסף ( לעיל , הערה , ( 8 עמ' . 141 תרגום אנגלי ראה : B . Lewis , Islam from the Prophet . Muhammad to the Captureof Constantinople , II , New York 1974 , pp . 223-224 ראה גם : לואיס , יהודים , עמ ' . 31

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר