מבוא: על כתיבת תולדות הפילוסופיה מנקודת ראות שיטתית

עמוד:13

באמצעותה היא מכירה את עצמה . למעשה , גילויים אלו משוקעים בשיטות מנוסחות , שהן סיכומים של פעילות רפלקסיבית המוסבת על בעיות קבועות . חלק גדול משיטות אלו נתהוו בעבר , אם כי היותם נחלת העבר אינו עניין מכריע בשיקול זה . ועוד , הרפלקסיה מובילה את האדם לתודעת ההיסטוריות של עצמו ושל יצירותיו . האדם ומפעליו נתונים ברצף של זמן : לא הכל התחיל בהווה , ולא הכל יושלם בהווה . הפילוסופיה , המעניקה לאדם את תודעת ההיסטוריות מבחינה אונטולוגיה , מתעניינת גם במרחב היסטורי זה 'בביתה פנימה' בהתבוננותה בתולדות הפילוסופיה . ולבסוף , הרפלקסיה הפילוסופית מעניקה לאדם מודעות בדבר הירושה המושגית השיטתית , המשמשת אותו בהתמודדותו הפילוסופית בהווה . 'ידיעה שביודעין' של מצב זה מכוונת אותו לחקר מקור המושגים והשיטות . האוריינטציות לתולדות הפילוסופיה למיניהן : ההשכלתית , התרבותית , הפילולוגית , התאולוגית והפילוסופית השיטתית — מולידות צורות ארגון ועריכה שונות של ממצאי העבר . נסקור דרכים אחדות של עריכת תולדות הפילוסופיה המערבית . כפי שנראה להלן , הוויכוח הנטוש בין העוסקים בתולדות הפילוסופיה המערבית יוצר הקשר , שמתוכו ניתן להשקיף על מגמות דומות בעריכת תולדות הפילוסופיה היהודית . כתיבת ההיסטוריה של הפילוסופיה — גישות וסוגיות ג'ון פסמור מבחין בין שש דרכים בחקר ההיסטוריה של הפילוסופיה . המאפיין את האוריינטציה ה'פולמוסית' הוא הניסיון של הכותב לגייס תמיכה לתפיסותיו העקרוניות ולרתום ויכוחים שנערכו בעבר למאמץ של הצדקה עצמית בהווה . כאן משמש ההוגה של העבר בעל ברית או יריב של הכותב עצמו במאמציו לבסס את אמיתות טיעוניו . הנוקט במגמה זו עיקר עניינו בסוגיות המעסיקות את הקהילייה הפילוסופית בסביבתו , והוא מגלה אך עניין מועט בכללי המחקר ההיסטורי הפילולוגי . מדבריו של פסמור אפשר להבין כי לדעתו העניין השיטתי פוגע כאן ההבחנות של פסמור , אף כי בסדר אחר , הופיעו לראשונה במאמרו : Passmore , "The Idea of a History of Philosophy ' , History and Theory-Studies in the History of Philosophy , . Beiheft 5 , pp . 1-32 אחר כך הם הופיעו באורח מעובד ומתומצת יותר במאמרו . 'Historiography of Philosophy ' , Encyclopediaof Philosophy , VI , pp . 226-229 מאמר נוסף שהופיע באותו ק 7 כץ של , History and Theory המתייחס לתולדות הפילוסופיה כסוג של ' היסטוריה ייחודית' בעלת אוטונומיה חלקית ורציפות פנימית שאינה ניתנת לרדוקציה ל'היסטוריה של התרבות , ' הוא : Mandelbaum , 'The History of Ideas , Intellectual History , and the History of Philosophy ' , pp . 33-66

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר