פרק ראשון ישן וחדש בהוכחת הנצרות על-פי הקבלה

עמוד:13

לשבע התחתונות . הפירוש הזה מובא בספר השרשים , ויש בידינו להוכיח שפיקו קרא את הספר בתרגומו הלאטיני של פלאוויוס מיתרידאטס . בפיסקה שבה נידונה מלת 'אז' בתרגום הלאטיני של ספר השרשים מיצוייה אינטרפולאציה . לעומת לשון המקור העברי יאי רומז לגי עליונות כתר חכמה בינה' נאמר בתרגום הלאטיני Aleph indicat trinitatem trium superiorum corone sapiencie et intelligencie , unitain in imitate essencie כלומר אלח רומז לשילוש של שלוש העליונות כתר חכמה ובינה המאוחד באחדות ה י ש ו ת . נמצאנו למדים , שביסוד ההוכחה של הנצרות בתיזה הזאת עומד טכסט קבלי אמיתי , שהורכב עליו בדרך של אינטרפולאציה פירוש טריניטארי . כאן המקום לציין , שהתיזה העשרים היא האחת והיחידה בכל התיזות הקבליות של פיקו שביסודה עומד טכסט קבלי שמצוייה בו אינטרפולאציה נצרנית . ועובדה זו מסייעת לראות בפרופורציה נכונה ובפרספקטיבה נכונה את האינטרפולאציות הנצרניות המצויות פה ושם בתרגומי מיתרידאטס . כמעט כולן אין רישומן ניכר , ועל-כל-פנים אינו ניתן להוכחה , בתיזות של פיקו . אינטרפולאציה נצרנית אחת — זו שלפנינו — השאירה רושם בר-קיימא על הוכחת אמיתותה של הנצרות על-פי הקבלה . אין זה דבר מבוטל , אבל אין להפריז בחשיבותו . שום דבר מהותי בקבלה הנוצרית של 9 יקו אינו תלוי בתיזה העשרים . לעומת זאת ישנם בקבלה הנוצרית של פיקו דברים מהותיים התלויים בטכסטים שחלו בהם אינטרפולאציות . אבל הללו אינן אינטרפולאציות נצרניות . ודייני אם אזכיר את התיזה שלפיה הרמב"ם בתורתוכו היה מקובל . 15

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר